Mopot
Niin, mopot.
Olen itse vuosimallia -91, mutta syntynyt loppuvuodesta, joten ensi keväänä tulee mopon hankinta eteen. Ajattelin nyt vähän sivistää itsäni, niin en lähde ihan tyhjältä pohjalta. Ensinnäkin olen phtinut, pitäisikö hankkia skootteri, vaiko sitten tällainen "crossari" tyylinen. Skootteri on käytännöllisempi koska siinä on kuljetustiloja, ja se on hyvän näköinen, ja "crossarissa" taas on vaihteet ja vähän erilaisen näköinen. Ysiltä päästyäni joudun ajamaan mopolla päivittäistä 10 km:n lukiomatkaa. Olen myös kuullut puhuttavan aika paljon "kuristimien" pois ottamisesta etc. Eli onko tämä virittämistä, ja onko se kiellettyä? Vai mikä on kiellettyä? Ja kannattaako?
Tänne siis omia kokemuksia, vinkkejä jne. niiltä, jotka tietää.
Kiitos.
Nii ja perustelkaas vähä niitä kommentteja
EDIT: En voisi edes kuvitella ostavani halpahalliskootteria. Mukava lukea ja sivistää itseäni ajoissa. Ja onneksi sukulainen pitää moottoriliikettä niin sieltä varmasti saa sellaisen mopon joka ei ole lelu...
Ja joku kyseli että ajan hiekkateitä lukioon? EI hemmetti en mä missään korvessa asu! Satun vaa asuu nii ihqs kaupungis että puolet kaupungin koosta melkein vievästä jatkuvasti kasvavasta kaupunginosasta puuttuu lukio!!!!!111
Saattaa olla että talviajot saa jäädä bussin puolelle. Näyttää nimittäin nololta kun kaveri tulee mutkaan "tyylikkäästi", eikä huomaa jäätä, siitä kääntymään, renkaat alta ja huips mennään :P
Nimimerkillä: Kaiken nähnyt.
Olen itse vuosimallia -91, mutta syntynyt loppuvuodesta, joten ensi keväänä tulee mopon hankinta eteen. Ajattelin nyt vähän sivistää itsäni, niin en lähde ihan tyhjältä pohjalta. Ensinnäkin olen phtinut, pitäisikö hankkia skootteri, vaiko sitten tällainen "crossari" tyylinen. Skootteri on käytännöllisempi koska siinä on kuljetustiloja, ja se on hyvän näköinen, ja "crossarissa" taas on vaihteet ja vähän erilaisen näköinen. Ysiltä päästyäni joudun ajamaan mopolla päivittäistä 10 km:n lukiomatkaa. Olen myös kuullut puhuttavan aika paljon "kuristimien" pois ottamisesta etc. Eli onko tämä virittämistä, ja onko se kiellettyä? Vai mikä on kiellettyä? Ja kannattaako?
Tänne siis omia kokemuksia, vinkkejä jne. niiltä, jotka tietää.
Kiitos.
Nii ja perustelkaas vähä niitä kommentteja
EDIT: En voisi edes kuvitella ostavani halpahalliskootteria. Mukava lukea ja sivistää itseäni ajoissa. Ja onneksi sukulainen pitää moottoriliikettä niin sieltä varmasti saa sellaisen mopon joka ei ole lelu...
Ja joku kyseli että ajan hiekkateitä lukioon? EI hemmetti en mä missään korvessa asu! Satun vaa asuu nii ihqs kaupungis että puolet kaupungin koosta melkein vievästä jatkuvasti kasvavasta kaupunginosasta puuttuu lukio!!!!!111
Saattaa olla että talviajot saa jäädä bussin puolelle. Näyttää nimittäin nololta kun kaveri tulee mutkaan "tyylikkäästi", eikä huomaa jäätä, siitä kääntymään, renkaat alta ja huips mennään :P
Nimimerkillä: Kaiken nähnyt.
Aihetta on muokattu: 27.06.2006 19:05
MAINOS
MAINOS
Niin ja kun lukioon on matkaa 10km oletan, että joudut ajamaan hiekkateitä? Mites talviajo? Noista kahdesta seikasta riippuu aika paljon, millainen mopo _kannattaa_ ostaa. Jos vain kulkuvälinettä kaipaa, on se skootteri ihan kelvollinen, mutta jos ajat hiekalla tai talvella, tai ylipäänsä ajat omaksi iloksesi, on valinta jokin enduromopo.
Hyvähän se on teidän lyhyiden jotakin PV:tä kannattaa, minä kun en ainakaan taviu 183 cm. pituuteni kanssa minkään polven korkuisen p*skan selkään.
Muuten välttämättä ei saa kevarikorttia 16v. jos laki muutos tulee voimaan niin voi olla, että me -91:set saamme kevarin vasta 18v., toivottavasti ei tule tuota muutosta...
Muuten välttämättä ei saa kevarikorttia 16v. jos laki muutos tulee voimaan niin voi olla, että me -91:set saamme kevarin vasta 18v., toivottavasti ei tule tuota muutosta...
Itse olen suorittamassa Kevytmoottoripyörä korttia tällä hetkellä.
(Meillä on mielenvikainen opettaja.. potkii meitä)
Mopot.. jumalan lahja nuorisolle, näin ainankin jotkut ajattelee.
Mopojen virittäminen on kohtuu helppoa, mutta se riippuu ihan kokonaan vuosimallista.
Itselläni on -03 Motorhispania Furia, jonka olen (ohhoh) virittänyt, ja tähänkin tarvittiin vain pihtejä.
Putki irti, holkki pois (Sellainen metallipötkö jossa on pieni reikä keskellä) ja putki takaisin kiinni, niin lennetään jo ~100km/h
Vanhempien mopojen kohdalla on kannattvaa vaihtaa CDI-boksi.(Vakio sisältää rajoittimen)
Kun ostaa ns. viri CDI-boksin, siitä ollaan otettu rajoitin pois.
Pelkästään tämän vaihtaminen saa mopon kulkemaan vakioputken kanssa ~85km/h, mutta tehoputken kanssa ~100km/h.
Sanon suoraan asian virittämisen vaaroista.
Onhan se hienoa ja tyylikästä näyttää miten mopo kulkee, mutta hiljentäkää nyt herran jumala niihin risteyksiin, sieltä voi tulla vaikka hirvi vastaan.
Viritetystä moposta saa Kevytmoottoripyörä verot, (250-300€) pahimmassa tilanteessa voi saada autoverot.
Itse olen körrötellyt 14v asti mopoilla ja kevytmoottoripyörillä ja yhden kerran poliisit ovat pysäyttäneet ja sekin oli perus puhallus pilliin :)
(Meillä on mielenvikainen opettaja.. potkii meitä)
Mopot.. jumalan lahja nuorisolle, näin ainankin jotkut ajattelee.
Mopojen virittäminen on kohtuu helppoa, mutta se riippuu ihan kokonaan vuosimallista.
Itselläni on -03 Motorhispania Furia, jonka olen (ohhoh) virittänyt, ja tähänkin tarvittiin vain pihtejä.
Putki irti, holkki pois (Sellainen metallipötkö jossa on pieni reikä keskellä) ja putki takaisin kiinni, niin lennetään jo ~100km/h
Vanhempien mopojen kohdalla on kannattvaa vaihtaa CDI-boksi.(Vakio sisältää rajoittimen)
Kun ostaa ns. viri CDI-boksin, siitä ollaan otettu rajoitin pois.
Pelkästään tämän vaihtaminen saa mopon kulkemaan vakioputken kanssa ~85km/h, mutta tehoputken kanssa ~100km/h.
Sanon suoraan asian virittämisen vaaroista.
Onhan se hienoa ja tyylikästä näyttää miten mopo kulkee, mutta hiljentäkää nyt herran jumala niihin risteyksiin, sieltä voi tulla vaikka hirvi vastaan.
Viritetystä moposta saa Kevytmoottoripyörä verot, (250-300€) pahimmassa tilanteessa voi saada autoverot.
Itse olen körrötellyt 14v asti mopoilla ja kevytmoottoripyörillä ja yhden kerran poliisit ovat pysäyttäneet ja sekin oli perus puhallus pilliin :)
Elä vaan munaa elämääsi ja osta mitään saamarin rootteria! Ja tottakai kuristimien poistaminen on laitonta, mutta kuka siitä välittää kunhan ajelee vaan poliisi setiä karkuun
SuomiPoika[FIN] sanoo:
Itselläni ei ole crossaria eikä kokemusta, mutta olen kuullut että DERBI on hyvä crossari.
Itselläni ei ole crossaria eikä kokemusta, mutta olen kuullut että DERBI on hyvä crossari.
pakko sanoo että oot kuullut väärin , APRILIA sen pitää olla
Joo kyllä se enduro kannattaa ostaa... Mulla on tuollainen "MOPO"... Myyn sen syksyllä. Hyvin on toiminu... Ai nii toi o 125 cc ja mulla on 50cc... ja se on sininen...
Viestiä on muokattu: 14.05.2006 15:02
kaikki mitkä tuo moottoriin lisää tehoa/tai lisää vauhtia on virittämistä...ittellä on terby,ja 108km/h riittää tuomasti MOPOON !
Wi||e91 sanoo:
Joku kysyi mopojen vakio nopeuksista, siis lain mukaan 45 km/h on korkein nopeus mitä mopo saa kulkea, mutta esim. Derbit ja Riejut kulkee vakiona 55km/h ja ne on ihan laillisia, koska rakenteellisia muutoksia ei ole tehty.
Joku kysyi mopojen vakio nopeuksista, siis lain mukaan 45 km/h on korkein nopeus mitä mopo saa kulkea, mutta esim. Derbit ja Riejut kulkee vakiona 55km/h ja ne on ihan laillisia, koska rakenteellisia muutoksia ei ole tehty.
"Moottoripyörä
Moottoripyörä (L3e- ja L4e) on kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa ei ole sivuvaunua (L3e) tai jossa on sivuvaunu (L4e), ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.
Mopo
Mopo on kaksipyöräinen (L1e) tai kolmipyöräinen (L2e) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.
Kaksipyöräisen mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.
Kolmipyöräisen mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori."
-ake.fi
-----
"Annettu Helsingissä 9 päivänä huhtikuuta 1992
Liikenneministeriön päätös
moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta
Liikenneministeriö on 26 päivänä maaliskuuta 1982 annetun ajoneuvoasetuksen (233/82) 28 §:n nojalla päättänyt:
10 §
Mopon nopeuden muuttaminen
Mopoon ei saa tehdä muutoksia, jotka suurentavat sen rakenteellista nopeutta."
-finlex.fi
Eli toisin sanottuna yli 45 km/h kulkeva tai yli 50 cm3 sylinteritilavuuden omaava mopo luetaan moottoripyöräksi.
Viestiä on muokattu: 23.05.2006 17:46
Ite meinasin ekaks hommata kootterin mut iskä sitten rupes enduroo ehdottelee ja semmonen sitten hommattiin. Kannattaa vaan hommata enduro tai supermoto, ne on tukevia ajettavia koottereihin verrattuna ja ei oo nii tylsä ajaa ku pitää vaihtaa vaihteita toisin kuin koottereissa
Sais kyllä kohtapuoliin ottaa ton koko rakenteellisen nopeuden pois isommista mopoista, tai ainakin nostaa se about 80km/h. Ne kestääkin ihan hyvin kun kevarin runkoon tehty.
Pistetään nyt vielä jotakin aiheeseen liittyvääkin, ettei kokonaan off-topiciks mee. Osta joku isomman puoleinen mopo (mutta ei sitä skootteria). Vaikka just Gilera RCR taikka SMT. "Derbejä" ja pari saturaista halvempia.
Pistetään nyt vielä jotakin aiheeseen liittyvääkin, ettei kokonaan off-topiciks mee. Osta joku isomman puoleinen mopo (mutta ei sitä skootteria). Vaikka just Gilera RCR taikka SMT. "Derbejä" ja pari saturaista halvempia.
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.