Mopot
Niin, mopot.
Olen itse vuosimallia -91, mutta syntynyt loppuvuodesta, joten ensi keväänä tulee mopon hankinta eteen. Ajattelin nyt vähän sivistää itsäni, niin en lähde ihan tyhjältä pohjalta. Ensinnäkin olen phtinut, pitäisikö hankkia skootteri, vaiko sitten tällainen "crossari" tyylinen. Skootteri on käytännöllisempi koska siinä on kuljetustiloja, ja se on hyvän näköinen, ja "crossarissa" taas on vaihteet ja vähän erilaisen näköinen. Ysiltä päästyäni joudun ajamaan mopolla päivittäistä 10 km:n lukiomatkaa. Olen myös kuullut puhuttavan aika paljon "kuristimien" pois ottamisesta etc. Eli onko tämä virittämistä, ja onko se kiellettyä? Vai mikä on kiellettyä? Ja kannattaako?
Tänne siis omia kokemuksia, vinkkejä jne. niiltä, jotka tietää.
Kiitos.
Nii ja perustelkaas vähä niitä kommentteja
EDIT: En voisi edes kuvitella ostavani halpahalliskootteria. Mukava lukea ja sivistää itseäni ajoissa. Ja onneksi sukulainen pitää moottoriliikettä niin sieltä varmasti saa sellaisen mopon joka ei ole lelu...
Ja joku kyseli että ajan hiekkateitä lukioon? EI hemmetti en mä missään korvessa asu! Satun vaa asuu nii ihqs kaupungis että puolet kaupungin koosta melkein vievästä jatkuvasti kasvavasta kaupunginosasta puuttuu lukio!!!!!111
Saattaa olla että talviajot saa jäädä bussin puolelle. Näyttää nimittäin nololta kun kaveri tulee mutkaan "tyylikkäästi", eikä huomaa jäätä, siitä kääntymään, renkaat alta ja huips mennään :P
Nimimerkillä: Kaiken nähnyt.
Olen itse vuosimallia -91, mutta syntynyt loppuvuodesta, joten ensi keväänä tulee mopon hankinta eteen. Ajattelin nyt vähän sivistää itsäni, niin en lähde ihan tyhjältä pohjalta. Ensinnäkin olen phtinut, pitäisikö hankkia skootteri, vaiko sitten tällainen "crossari" tyylinen. Skootteri on käytännöllisempi koska siinä on kuljetustiloja, ja se on hyvän näköinen, ja "crossarissa" taas on vaihteet ja vähän erilaisen näköinen. Ysiltä päästyäni joudun ajamaan mopolla päivittäistä 10 km:n lukiomatkaa. Olen myös kuullut puhuttavan aika paljon "kuristimien" pois ottamisesta etc. Eli onko tämä virittämistä, ja onko se kiellettyä? Vai mikä on kiellettyä? Ja kannattaako?
Tänne siis omia kokemuksia, vinkkejä jne. niiltä, jotka tietää.
Kiitos.
Nii ja perustelkaas vähä niitä kommentteja
EDIT: En voisi edes kuvitella ostavani halpahalliskootteria. Mukava lukea ja sivistää itseäni ajoissa. Ja onneksi sukulainen pitää moottoriliikettä niin sieltä varmasti saa sellaisen mopon joka ei ole lelu...
Ja joku kyseli että ajan hiekkateitä lukioon? EI hemmetti en mä missään korvessa asu! Satun vaa asuu nii ihqs kaupungis että puolet kaupungin koosta melkein vievästä jatkuvasti kasvavasta kaupunginosasta puuttuu lukio!!!!!111
Saattaa olla että talviajot saa jäädä bussin puolelle. Näyttää nimittäin nololta kun kaveri tulee mutkaan "tyylikkäästi", eikä huomaa jäätä, siitä kääntymään, renkaat alta ja huips mennään :P
Nimimerkillä: Kaiken nähnyt.
Aihetta on muokattu: 27.06.2006 19:05
MAINOS
MAINOS
IluTheMan sanoo:
Jos Derbiä meinaat ostaa, osta Gilera RCR mielummin. Vähemmän maksaa, samalta tehtaalta, hienommat katteet. Hintaa uutena noin 2750€.
Kurit siitä vaan pois niin 75 ottaa helposti (huom. NÄIN EI SAA TEHDÄ, MOPON VIRITYS=LAITONTA)
Jos Derbiä meinaat ostaa, osta Gilera RCR mielummin. Vähemmän maksaa, samalta tehtaalta, hienommat katteet. Hintaa uutena noin 2750€.
Kurit siitä vaan pois niin 75 ottaa helposti (huom. NÄIN EI SAA TEHDÄ, MOPON VIRITYS=LAITONTA)
Tai sitten uusi Yamaha DT. CDI boksista ei ole rajoitettu ja kurit pelkästään alkukäyräs. Sillä saat kulkemaan jo n. 80-85 km/h. Vakiona menee 60-65 km/h. Hintaa itselleni saan supermotona noin 2700 euroa paikallisesta Jokikone-liikkeestä. Kaikenpuolin hyvä mopo.
Kurjenpoika sanoo:
Ei hajoo jos osaa käyttää sitä, se on vain kuljettajasta kiinni.
Clayman sanoo:
onks tuo pv kunno lahna tykki, ku oon kuullu et hajoo koko aja..?
onks tuo pv kunno lahna tykki, ku oon kuullu et hajoo koko aja..?
Ei hajoo jos osaa käyttää sitä, se on vain kuljettajasta kiinni.
Nimenomaan kuljettajasta paljon kiinni se että hajoaako. Itse ajelin PV:llä 97/98 vuonna ja mielestäni sopivia pelejä nuorelle motoristille. tekniikka ei ole liian kallista korjata, jos sattuu menemään rikki jne... Toisin kuin esimerkiksi derbin sytytyspuolen osat, jotka menivät veljen moposta rikki.
Älä hyvä ihminen muovilehmää (=skootteria) osta.
Kaiken moinen rakekenteiden muuntelu on laitonta, rapsut rapsahtaa, jos jää kiinni, sekä takuut menee.
Jos virittää, niin virittää niin paljon, et pääsee karkuun .
Tai sitten osta halpa kypärä, ja jos tinanapit tulee perään, niin nakkaa kypärä pusikkoon. Eivät kuulemma saa tulla kovin lähelle (tarkkaa metri määrää en muista).
Ja kyllähän useimmat ainakin kulkee vakiona yli sen 45km/h.
Jotkut kinetsut (?) oli laittaneet Mankin kulkemaan 130km/h, ja ajossa oli tullu mäntä kypärän läpi ottaan.
Kaiken moinen rakekenteiden muuntelu on laitonta, rapsut rapsahtaa, jos jää kiinni, sekä takuut menee.
Jos virittää, niin virittää niin paljon, et pääsee karkuun .
Tai sitten osta halpa kypärä, ja jos tinanapit tulee perään, niin nakkaa kypärä pusikkoon. Eivät kuulemma saa tulla kovin lähelle (tarkkaa metri määrää en muista).
Ja kyllähän useimmat ainakin kulkee vakiona yli sen 45km/h.
Jotkut kinetsut (?) oli laittaneet Mankin kulkemaan 130km/h, ja ajossa oli tullu mäntä kypärän läpi ottaan.
>WrathChild< sanoo:
Älä hyvä ihminen muovilehmää (=skootteria) osta.
Kaiken moinen rakekenteiden muuntelu on laitonta, rapsut rapsahtaa, jos jää kiinni, sekä takuut menee.
Jos virittää, niin virittää niin paljon, et pääsee karkuun .
Tai sitten osta halpa kypärä, ja jos tinanapit tulee perään, niin nakkaa kypärä pusikkoon. Eivät kuulemma saa tulla kovin lähelle (tarkkaa metri määrää en muista).
Ja kyllähän useimmat ainakin kulkee vakiona yli sen 45km/h.
Jotkut kinetsut (?) oli laittaneet Mankin kulkemaan 130km/h, ja ajossa oli tullu mäntä kypärän läpi ottaan.
Älä hyvä ihminen muovilehmää (=skootteria) osta.
Kaiken moinen rakekenteiden muuntelu on laitonta, rapsut rapsahtaa, jos jää kiinni, sekä takuut menee.
Jos virittää, niin virittää niin paljon, et pääsee karkuun .
Tai sitten osta halpa kypärä, ja jos tinanapit tulee perään, niin nakkaa kypärä pusikkoon. Eivät kuulemma saa tulla kovin lähelle (tarkkaa metri määrää en muista).
Ja kyllähän useimmat ainakin kulkee vakiona yli sen 45km/h.
Jotkut kinetsut (?) oli laittaneet Mankin kulkemaan 130km/h, ja ajossa oli tullu mäntä kypärän läpi ottaan.
Hehe, aika törkeetä toi vipata kypärä pusikkoo.
TheHemuli sanoo:
Hehe, aika törkeetä toi vipata kypärä pusikkoo.
>WrathChild< sanoo:
Älä hyvä ihminen muovilehmää (=skootteria) osta.
Kaiken moinen rakekenteiden muuntelu on laitonta, rapsut rapsahtaa, jos jää kiinni, sekä takuut menee.
Jos virittää, niin virittää niin paljon, et pääsee karkuun .
Tai sitten osta halpa kypärä, ja jos tinanapit tulee perään, niin nakkaa kypärä pusikkoon. Eivät kuulemma saa tulla kovin lähelle (tarkkaa metri määrää en muista).
Ja kyllähän useimmat ainakin kulkee vakiona yli sen 45km/h.
Jotkut kinetsut (?) oli laittaneet Mankin kulkemaan 130km/h, ja ajossa oli tullu mäntä kypärän läpi ottaan.
Älä hyvä ihminen muovilehmää (=skootteria) osta.
Kaiken moinen rakekenteiden muuntelu on laitonta, rapsut rapsahtaa, jos jää kiinni, sekä takuut menee.
Jos virittää, niin virittää niin paljon, et pääsee karkuun .
Tai sitten osta halpa kypärä, ja jos tinanapit tulee perään, niin nakkaa kypärä pusikkoon. Eivät kuulemma saa tulla kovin lähelle (tarkkaa metri määrää en muista).
Ja kyllähän useimmat ainakin kulkee vakiona yli sen 45km/h.
Jotkut kinetsut (?) oli laittaneet Mankin kulkemaan 130km/h, ja ajossa oli tullu mäntä kypärän läpi ottaan.
Hehe, aika törkeetä toi vipata kypärä pusikkoo.
Joo, mut hätä ei lue lakia
Harkitsepas vielä uudelleen mopon hankintaa. 16-vuotiaana sat kevarikortin, joka sitten muuttuu automaattisesti moottoripyöräkortiksi kun 18 täytät. Onhan se mopo kiva, mutta jos vuoden maltat odotella tai ajaa jollain halvalla romulla ja ostat sitten kunnon kevarin.
Jos kuitenkin mopon hankit, älä sorru skootteriin. Ne voi olla halpoja, ne saattaa kulkea kovaa, kaikilla kavereilla saattaa olla sellainen, mutta niillä ei voi ajaa. Paras mopo taitaa olla tuo Derbi Senda X-Race (kö? nykyään). Sillä ajaa vaikka enskapolulla, vaikkei se kovin mukavaa olekaan.
Niin ja virityshän on laitonta, mutta hullukos sitä vakiolla Sendalla ajaisi . Useimmat mopot on tarkoitettu kulkemaan 65-70km/h, mikä on niiden sallittu nopeus monissa maissa. Suomi vaan on tällainen takapajula, jossa mopoiksi luetaan vieläkin PV:t, 600€ skootterit ja pappa-tunat, jotka ei kyllä kestä nykyisiäkään nopeuksia.
Jos kuitenkin mopon hankit, älä sorru skootteriin. Ne voi olla halpoja, ne saattaa kulkea kovaa, kaikilla kavereilla saattaa olla sellainen, mutta niillä ei voi ajaa. Paras mopo taitaa olla tuo Derbi Senda X-Race (kö? nykyään). Sillä ajaa vaikka enskapolulla, vaikkei se kovin mukavaa olekaan.
Niin ja virityshän on laitonta, mutta hullukos sitä vakiolla Sendalla ajaisi . Useimmat mopot on tarkoitettu kulkemaan 65-70km/h, mikä on niiden sallittu nopeus monissa maissa. Suomi vaan on tällainen takapajula, jossa mopoiksi luetaan vieläkin PV:t, 600€ skootterit ja pappa-tunat, jotka ei kyllä kestä nykyisiäkään nopeuksia.
Viestiä on muokattu: 14.05.2006 14:23
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.