Battlefieldin tulevaisuus
Olen Battlefield 2 -veteraani ja pitkään odottanut seuraajaa sille pelille, joka sai minut innostumaan kilpapelailusta ja loi ne arvot, joita etsin tulevista Battelfield -peleistä.
Takana loistava tulevaisuus
Battlefield 2 -pelin myötä kilpapelaaminen räjähti kasvuun Suomessa. Matseja pelattiin yötä päivää ja scene kasvoi, nähtiinpä jopa parin kauden ajan suomalainen kilpaliiga.
Battlefield 2:n conquest -moodin parasta antia oli ehdottomasti taktinen puoli. Ennen matsien alkua kokoonnuttiin kuuntelemaan ja neuvottelemaan taktiikoista ATC -ohjelman ääreen, joka on tehty juuri taktiikan suunnitteluja varten. Ruutu täyttyi alkuun hienoista taktisista kuvioista ja loppua kohden lapsellisista töherryksistä. Itse matsissa ensimmäinen älähdys, joko hyvässä tai pahassa, kuului samantien pelin alettua, spawnpointilla oli suuren suuri merkitys. Näennäisesti hyvin mennyt aloitus kariutui, kun vihollisen taistelukopterista hyppäsi ryhmänjohtaja oman joukkueen tyhjälle päälipulle, kaikki rauta ja kopteri oli näin menetetty. Ainut vaihtoehto oli nopea vastahyökkäys vihollisen päälipulle.
Nerokkaat, yllättävät taktiikat ja toimiva tiimi takasivat voiton. Heppoisesti osuva jengikin pääsi voiton makuun jos taktinen puoli osui nappiin. Battlefield 2 on kilpapelinä jotain, mitä ei hetkeen ohiteta.
Pahan enteet
Ensimmäiset merkit ei niin mieluisesta tulevasta koettiin jo ennen pelin kuoppaamista. Call of Duty ja Counter Strike alkoi imeä Battelefield 2:een kyllästyneitä, ja samoja taistelutyylejä alettiin naittaa myös BF2 taistelukentille. 8vs8 conquest -moodista siirryttiin hiljalleen 5vs5 infantry -moodiin. Battlefieldin parhaimmillaan tarjoama taktinen syvyys väistyi pikkuhiljaa kilpakonffaamiselle ja Karkandin hotellilipulle. DICE yllätti kilpapelaajat tuellaan ja julkaisi infantry only moodin. Tämä on mielestäni se hetki, kun BF2 kuoli ja alamäki alkoi .Ei ole vaikeaa kuvitella DICE:n kehittäjien ajatelleen: tuosta lähdettiin ja tähän tultiin, pelaajat siis haluavat tällaista.
Lyhyesti: vähemmän taktiikkaa ja enemmän räiskintää.
Conquest, taistelu kadunpätkästä
Sitten julkaistiin Bad Company 2, ja Battlefield -sarjan fanit tärisivät innosta. Lyhyen pörinän jälkeen koitti arki. Koska kyseessä on spinoff Battlefield sarjaan, on pelitempo ja mittakaava erilainen verrattuna Battlefield 2 -peliin. Enää ei käydä taisteluita sumuisesta laaksosta Kiinan rajalla, vaan lyhyestä kadunpätkästä piskuisessa Etelä-Amerikan kyläpahasessa. Conquest -moodin taistelut ovat intensiivistä lähitappelua pienessä kivirännissä, jossa nopea sormi on kaikki kaikessa. Lippujen välimatkat ovat nadeheiton päässä toisistaan ja pelissä onkin keskitytty vain ja ainoastaan komeaan räiskintään.
Bad Company 2 on erinomainen puplapalloräiskyttely, jonka parissa viihtyy viikosta toiseen. Valitettavasti vain BC2:n pelityyli ei anna mahdollisuuksia laajoihin taktisiin kuvioihin, mitä BF2 -veteraanit odottivat. Nyt fanit lohduttavat toisiaan ja kuiskivat jo seuraavasta aidosta Battlefieldistä joka tulee olemaan se odotettu vapahtaja, vai onko näin.
Tateilla tulevaan
Nyt odotukset on ladattu tulevaan Battlefield 3:een, joka tulee olemaan takuuvarma pettymys, niin paljon on pelillä lunastettavaa. Pelibisneksessä, kuten muussakin kaupanhyllytavarassa on kyse rahanteosta, ja konsolimarkkinat ovat selvästi PC -markkinoita suuremmat, joten tulevaisuutta on katseltava tattimiehen vinkkelistä.
Battlefield 3:en mahdollista kilpapelaamisen puolta on hyvin vaikea arvioida. Huomioon otettavia asioita on monia. Kilpapelaaminen on kovassa nosteessa maailmalla ja pelien näkyvyys turnauksissa alkaa olla jo huomattava. Joten on selvää että asiasta DICE/EA:n puolella käydään keskusteluja. Kilpapelaamisen tukeminen vaatii pelinkehittäjänkin puolelta pitkäaikaista sitoutumista, sekä aikaa ja rahaa. Esiin nouseekin kysymys onko konsolipelaaminen kehittynyt siihen pisteeseen, että kilpapelaamisen tukeminen olisi järkevää.
Vaikka onni potkisi ja kilpapelituki uuteen Battlefieldiin saataisiinkin, on taas toinen asia millainen tästä moodista tulisi ja olisiko se juuri meidän BF2 fanien mieleen, vai pysytelläänkö jo hyvin myyväksi todistetussa ideassa, eli kapeassa kivirännissä, jonka juuri konsolipelaajat ovat omaksuneet.
Piruja voisi maalailla EASY -studion viimeisimmän tuotoksen johdosta. Battlefield Play4Free:n kehityksestä vastannut studio perusteli Battlefield 2:n mittakaavan pienentämistä uuteen peliin sillä, että nykypelaajat vaativat juuri intensiivisiä lähitaisteluita laajojen karttojen sijaan. Toivottavasti analyysi on vain EASY -studion eikä DICE:n vaikka keskusteluja varmasti puolin ja toisin on käyty.
Bad Company 2:n Map Pack 7 toi mukanaan pienen toivonkipinän: Heavy Metal:n, jonka kumpuilevat laajat tasangot jo hiukan muistuttavat sitä vanhaa ja oikeaa Battlefieldiä.
Takana loistava tulevaisuus
Battlefield 2 -pelin myötä kilpapelaaminen räjähti kasvuun Suomessa. Matseja pelattiin yötä päivää ja scene kasvoi, nähtiinpä jopa parin kauden ajan suomalainen kilpaliiga.
Battlefield 2:n conquest -moodin parasta antia oli ehdottomasti taktinen puoli. Ennen matsien alkua kokoonnuttiin kuuntelemaan ja neuvottelemaan taktiikoista ATC -ohjelman ääreen, joka on tehty juuri taktiikan suunnitteluja varten. Ruutu täyttyi alkuun hienoista taktisista kuvioista ja loppua kohden lapsellisista töherryksistä. Itse matsissa ensimmäinen älähdys, joko hyvässä tai pahassa, kuului samantien pelin alettua, spawnpointilla oli suuren suuri merkitys. Näennäisesti hyvin mennyt aloitus kariutui, kun vihollisen taistelukopterista hyppäsi ryhmänjohtaja oman joukkueen tyhjälle päälipulle, kaikki rauta ja kopteri oli näin menetetty. Ainut vaihtoehto oli nopea vastahyökkäys vihollisen päälipulle.
Nerokkaat, yllättävät taktiikat ja toimiva tiimi takasivat voiton. Heppoisesti osuva jengikin pääsi voiton makuun jos taktinen puoli osui nappiin. Battlefield 2 on kilpapelinä jotain, mitä ei hetkeen ohiteta.
Pahan enteet
Ensimmäiset merkit ei niin mieluisesta tulevasta koettiin jo ennen pelin kuoppaamista. Call of Duty ja Counter Strike alkoi imeä Battelefield 2:een kyllästyneitä, ja samoja taistelutyylejä alettiin naittaa myös BF2 taistelukentille. 8vs8 conquest -moodista siirryttiin hiljalleen 5vs5 infantry -moodiin. Battlefieldin parhaimmillaan tarjoama taktinen syvyys väistyi pikkuhiljaa kilpakonffaamiselle ja Karkandin hotellilipulle. DICE yllätti kilpapelaajat tuellaan ja julkaisi infantry only moodin. Tämä on mielestäni se hetki, kun BF2 kuoli ja alamäki alkoi .Ei ole vaikeaa kuvitella DICE:n kehittäjien ajatelleen: tuosta lähdettiin ja tähän tultiin, pelaajat siis haluavat tällaista.
Lyhyesti: vähemmän taktiikkaa ja enemmän räiskintää.
Conquest, taistelu kadunpätkästä
Sitten julkaistiin Bad Company 2, ja Battlefield -sarjan fanit tärisivät innosta. Lyhyen pörinän jälkeen koitti arki. Koska kyseessä on spinoff Battlefield sarjaan, on pelitempo ja mittakaava erilainen verrattuna Battlefield 2 -peliin. Enää ei käydä taisteluita sumuisesta laaksosta Kiinan rajalla, vaan lyhyestä kadunpätkästä piskuisessa Etelä-Amerikan kyläpahasessa. Conquest -moodin taistelut ovat intensiivistä lähitappelua pienessä kivirännissä, jossa nopea sormi on kaikki kaikessa. Lippujen välimatkat ovat nadeheiton päässä toisistaan ja pelissä onkin keskitytty vain ja ainoastaan komeaan räiskintään.
Bad Company 2 on erinomainen puplapalloräiskyttely, jonka parissa viihtyy viikosta toiseen. Valitettavasti vain BC2:n pelityyli ei anna mahdollisuuksia laajoihin taktisiin kuvioihin, mitä BF2 -veteraanit odottivat. Nyt fanit lohduttavat toisiaan ja kuiskivat jo seuraavasta aidosta Battlefieldistä joka tulee olemaan se odotettu vapahtaja, vai onko näin.
Tateilla tulevaan
Nyt odotukset on ladattu tulevaan Battlefield 3:een, joka tulee olemaan takuuvarma pettymys, niin paljon on pelillä lunastettavaa. Pelibisneksessä, kuten muussakin kaupanhyllytavarassa on kyse rahanteosta, ja konsolimarkkinat ovat selvästi PC -markkinoita suuremmat, joten tulevaisuutta on katseltava tattimiehen vinkkelistä.
Battlefield 3:en mahdollista kilpapelaamisen puolta on hyvin vaikea arvioida. Huomioon otettavia asioita on monia. Kilpapelaaminen on kovassa nosteessa maailmalla ja pelien näkyvyys turnauksissa alkaa olla jo huomattava. Joten on selvää että asiasta DICE/EA:n puolella käydään keskusteluja. Kilpapelaamisen tukeminen vaatii pelinkehittäjänkin puolelta pitkäaikaista sitoutumista, sekä aikaa ja rahaa. Esiin nouseekin kysymys onko konsolipelaaminen kehittynyt siihen pisteeseen, että kilpapelaamisen tukeminen olisi järkevää.
Vaikka onni potkisi ja kilpapelituki uuteen Battlefieldiin saataisiinkin, on taas toinen asia millainen tästä moodista tulisi ja olisiko se juuri meidän BF2 fanien mieleen, vai pysytelläänkö jo hyvin myyväksi todistetussa ideassa, eli kapeassa kivirännissä, jonka juuri konsolipelaajat ovat omaksuneet.
Piruja voisi maalailla EASY -studion viimeisimmän tuotoksen johdosta. Battlefield Play4Free:n kehityksestä vastannut studio perusteli Battlefield 2:n mittakaavan pienentämistä uuteen peliin sillä, että nykypelaajat vaativat juuri intensiivisiä lähitaisteluita laajojen karttojen sijaan. Toivottavasti analyysi on vain EASY -studion eikä DICE:n vaikka keskusteluja varmasti puolin ja toisin on käyty.
Bad Company 2:n Map Pack 7 toi mukanaan pienen toivonkipinän: Heavy Metal:n, jonka kumpuilevat laajat tasangot jo hiukan muistuttavat sitä vanhaa ja oikeaa Battlefieldiä.
Aihetta on muokattu: 19.12.2010 20:29
MAINOS
MAINOS
Jepsis. Aika vanhan kirjotelman kaivuu.
Sehän on selvää tänäpäivänä, että BF3 on enemmän BC3 kuin jatkoa BF2:een. Ja sellaista mielikuvaa tahallaan rakennetaan. Kansikuva myötäilee bc2 vastaavaa, Alpha kartta on rush mikä on Bad company peruja, Dogtagit on viimesin uutinen mikä on myös peruja samasta pelistä. Oikeastaan jos tuon pelin nimeä ei olisi annettu vaan ainoastaan infopaketti siitä mitä nyt tiedämme. Monet nimeäisivät pelin Bad Company kolmoseksi.
Isompi, komeempi jne. Niinkuin jatko-osien kuuluu olla.
Olen todella skeptinen minkään kilpatuen lisäämisestä peliin. Tuon alkuperäis kirjoitelman jälkeen Black Ops myyntiluvut on tullut esille, se on todella suuri määrä dollaria mikä tällä pyssyareenalla liikkuu. Sitä mestaruus titteliä BF3 hakee ja kilpapelailujutut on varmasti jätetty tuonnemmaksi. Battlefieldit ovat puplapalloille nyt, ja varmasti pitkälle tulevaan.
Peli kyllä takuulla on erinomainen ja laadukas. Perinteikäs DICE tuote. Kaunis, mukava, hauska, simppeli ja jokseenkin toimiva (niihin kynnyksiin jää edelleen kiinni luulen ma).
Sehän on selvää tänäpäivänä, että BF3 on enemmän BC3 kuin jatkoa BF2:een. Ja sellaista mielikuvaa tahallaan rakennetaan. Kansikuva myötäilee bc2 vastaavaa, Alpha kartta on rush mikä on Bad company peruja, Dogtagit on viimesin uutinen mikä on myös peruja samasta pelistä. Oikeastaan jos tuon pelin nimeä ei olisi annettu vaan ainoastaan infopaketti siitä mitä nyt tiedämme. Monet nimeäisivät pelin Bad Company kolmoseksi.
Isompi, komeempi jne. Niinkuin jatko-osien kuuluu olla.
Olen todella skeptinen minkään kilpatuen lisäämisestä peliin. Tuon alkuperäis kirjoitelman jälkeen Black Ops myyntiluvut on tullut esille, se on todella suuri määrä dollaria mikä tällä pyssyareenalla liikkuu. Sitä mestaruus titteliä BF3 hakee ja kilpapelailujutut on varmasti jätetty tuonnemmaksi. Battlefieldit ovat puplapalloille nyt, ja varmasti pitkälle tulevaan.
Peli kyllä takuulla on erinomainen ja laadukas. Perinteikäs DICE tuote. Kaunis, mukava, hauska, simppeli ja jokseenkin toimiva (niihin kynnyksiin jää edelleen kiinni luulen ma).
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.