Battlefield 3:n Armored Kill -lisäosan yksi neljästä kartasta on niin laaja, että se rikkoo tähänastiset kokoennätykset pelisarjassa. Bandar Desert -nimisen kartan suunnittelusta vastannut Inge Jøran Holberg kertoo luomisprosessista DICE:n blogissa.
Kaikki alkoi palaverista, jossa lähdettiin miettimään kolmannen lisärin ideoita. Close Quartersin lähitaistelupainotteisuus oli jo päätetty ja Ingen tiimiä oli kutkuttanut ajatus Bad Company 2:n Atacama Desertin sekä Arica Harborin uudelleenluonnista. Niistä ei kuitenkaan riittäisi kuin keskikokoiseksi kartaksi ja Inge tiesi, että on olemassa pelaajia, jotka viihtyvät parhaiten äärimmäisen suurissa kartoissa kuten El Alameinissa ja FuShe Passissa.
Pomot saatiin vakuutettua idean toimivuudesta, ja niin suunnittelu alkoi. BF3:n tarina sijoittuu Iraniin, oli luonnollista hakea inspiraatiota kartalle samasta suunnasta. Nähtyään kuvia aavikosta Bandarin alueella, oli inspiraatio löytynyt.
Atacamasta karttaan otettiin vaikutteita kylien sijoittelun kanssa: sekoittamalla aavikkoa ja asutusta saadaan alueita, joissa kulkuneuvot ovat vahvoja, ja päinvastoin. Saapumalla tankilla varomattomasti asuinalueelle, joutuu nopeasti pulaan taloissa piileksivien insinöörien kanssa. Bandar Desert rakennetaan PC:llä 64 pelaajalle, joten kaikki on suurta ja kulkuneuvot ovat merkittävässä roolissa. Samaan aikaan kartan tulee olla skaalattavissa konsoleiden 24 pelaajaa varten, tekemättä turhia kompromisseja. Tavoitteiksi asetettiin seuraavat kohdat:
Miten kartasta saa yhtä aikaa valtavan kokoisen mutta mielenkiintoisen? Ratkaisuna ovat kaksi asiaa: siirtyminen pisteestä toiseen ei saa tuntua äärettömän pitkältä ja tasapaksulta, ja yksi aseluokka ei saa olla yli muiden. Vaihtelevuutta täytyy löytyä kartan jokaisesta kolkasta. Tahdin ja ympäristön muutokset takaavat sen, että jokainen pelikerta on erilainen. Oma pelityyli tarvitsee sopeuttaa vallitsevaan ympäristöön voittaakseen taisteluita. Esimerkiksi asuinalueilla monipuolisuus aseluokkien valinnassa on avain menestykseen, kun taas aavikolla hyödyllisimmäksi usein osoittautuvat insinöörin varusteet.
Conquest Large -pelimuodossa Bandar Desert on suurempi kuin mikään muu virallinen kartta koskaan. Tukikohtien välinen etäisyys on 1900 metriä ja kartan äärireunojen etäisyys 2400 metriä. Vertailun vuoksi Caspian Borderissa tukikohdat ovat 1100 metrin päässä toisistaan ja vallattavien lippujen suurin etäisyys 400 metriä. Bandar Desertissä sama lukema on 1200 metriä.
Aavikolla selviytymiseen on monia keinoja. Pääroolissa on lippujen hallinta, joka määrää kummalla tiimillä on ylivalta kulkuneuvoissa. Pelkkä kaupunkialueen valloittaminen ei riitä, sillä silloin vihollisella on enemmän tehokasta välineistöä käytössään. Neljä vallattua lippua on vasta puolimatka.
Lähde
Kaikki alkoi palaverista, jossa lähdettiin miettimään kolmannen lisärin ideoita. Close Quartersin lähitaistelupainotteisuus oli jo päätetty ja Ingen tiimiä oli kutkuttanut ajatus Bad Company 2:n Atacama Desertin sekä Arica Harborin uudelleenluonnista. Niistä ei kuitenkaan riittäisi kuin keskikokoiseksi kartaksi ja Inge tiesi, että on olemassa pelaajia, jotka viihtyvät parhaiten äärimmäisen suurissa kartoissa kuten El Alameinissa ja FuShe Passissa.
Pomot saatiin vakuutettua idean toimivuudesta, ja niin suunnittelu alkoi. BF3:n tarina sijoittuu Iraniin, oli luonnollista hakea inspiraatiota kartalle samasta suunnasta. Nähtyään kuvia aavikosta Bandarin alueella, oli inspiraatio löytynyt.
Atacamasta karttaan otettiin vaikutteita kylien sijoittelun kanssa: sekoittamalla aavikkoa ja asutusta saadaan alueita, joissa kulkuneuvot ovat vahvoja, ja päinvastoin. Saapumalla tankilla varomattomasti asuinalueelle, joutuu nopeasti pulaan taloissa piileksivien insinöörien kanssa. Bandar Desert rakennetaan PC:llä 64 pelaajalle, joten kaikki on suurta ja kulkuneuvot ovat merkittävässä roolissa. Samaan aikaan kartan tulee olla skaalattavissa konsoleiden 24 pelaajaa varten, tekemättä turhia kompromisseja. Tavoitteiksi asetettiin seuraavat kohdat:
- Tukea suuren skaalan kulkuneuvoilla sotimista, tarjoten silti liikkumisen vapautta pitkillä etäisyyksillä
- Tarjota jännittäviä ilmataisteluita laajoilla vuoristoalueilla
- Sisältää vaihtelua pelimekaniikassa ja intensiteetissä eri alueiden välillä
- Suuri visuaalinen vaihtelu väripaletissa ja piirteissä
- Tukea kaikkia pelimuotoja ilman kompromisseja
- Erottua kolmesta muusta laajennusosan kartasta visuaalisesti ja pelattavuudelta
Miten kartasta saa yhtä aikaa valtavan kokoisen mutta mielenkiintoisen? Ratkaisuna ovat kaksi asiaa: siirtyminen pisteestä toiseen ei saa tuntua äärettömän pitkältä ja tasapaksulta, ja yksi aseluokka ei saa olla yli muiden. Vaihtelevuutta täytyy löytyä kartan jokaisesta kolkasta. Tahdin ja ympäristön muutokset takaavat sen, että jokainen pelikerta on erilainen. Oma pelityyli tarvitsee sopeuttaa vallitsevaan ympäristöön voittaakseen taisteluita. Esimerkiksi asuinalueilla monipuolisuus aseluokkien valinnassa on avain menestykseen, kun taas aavikolla hyödyllisimmäksi usein osoittautuvat insinöörin varusteet.
Conquest Large -pelimuodossa Bandar Desert on suurempi kuin mikään muu virallinen kartta koskaan. Tukikohtien välinen etäisyys on 1900 metriä ja kartan äärireunojen etäisyys 2400 metriä. Vertailun vuoksi Caspian Borderissa tukikohdat ovat 1100 metrin päässä toisistaan ja vallattavien lippujen suurin etäisyys 400 metriä. Bandar Desertissä sama lukema on 1200 metriä.
Aavikolla selviytymiseen on monia keinoja. Pääroolissa on lippujen hallinta, joka määrää kummalla tiimillä on ylivalta kulkuneuvoissa. Pelkkä kaupunkialueen valloittaminen ei riitä, sillä silloin vihollisella on enemmän tehokasta välineistöä käytössään. Neljä vallattua lippua on vasta puolimatka.
Lähde
MAINOS
MAINOS
<<12>>
13.07.2012 12:06
#1
13.07.2012 12:37
#2
13.07.2012 12:37
#3
13.07.2012 12:41
#4
Team: =BFP=
13.07.2012 12:42
#5
13.07.2012 12:44
#6
":D"
13.07.2012 12:48
#7
13.07.2012 13:04
#8
13.07.2012 14:53
#9
13.07.2012 14:59
#10
Team: «AI»
13.07.2012 15:16
#11
Niistä ajoneuvoista varmaankin jalkaudutaan, kun panssarit pikkuhiljaa pettävät, veikkaisin?
Jolloin se vastustajan ajoneuvo nappaa helpot jalkautuneet kohteet ja sitten spawnataan uudelleen ajoneuvoihin.
Team: [KJ]
13.07.2012 16:07
#12
Niistä ajoneuvoista varmaankin jalkaudutaan, kun panssarit pikkuhiljaa pettävät, veikkaisin?
Jolloin se vastustajan ajoneuvo nappaa helpot jalkautuneet kohteet ja sitten spawnataan uudelleen ajoneuvoihin.
Tai tulitko ajatelleksi tilannetta missä vastustajankin on jalkauduttava. Sanonpahan vaan. Ei ne ajokit itsestään räjähtele.
13.07.2012 18:48
#13
Toivottavasti AK:n muutkin kartat ovat oikeasti isoja ja avarampia kuin nykyiset mapit.
13.07.2012 18:50
#14
13.07.2012 19:33
#15
Jättiaavikot on nähty jo ensimmäisessä BF pelissä joten olisi paljon parempaa tehdä jättikartta kaupungista ja siinä esittää sitä kunnon tuhoutumista laajamittasesti kun mukamas FB2 siihen kuulema pystyy. Ja kun sitä mahtavaa tuhoutuvuutta ei niin millään näe vanilla kartoissa tai edes kunnon urbaanikarttojakaan tarjottu vanilla karttojen mukana, joten olisi oikeasti mukavempaa kokea molemmat yhdessä kartassa. Korkeita kerrostaloja joiden katoille hiippailla ja sniputella samalla varoen joutumasta helikopterien ruuaksi ja todistaa upeata rakennuksen romahtamista tankin päälle tukkien kokonaan nopean kulkureitin kulkuneuvoilta lipulle mutta tarjoamalla erittäin hyvän suojan sen onkaloissa hiippaileville jalkaväki sotilaille.
Ja samalla kun lisätää ne oikeat pölypartikkeli efektit ja valaistukset niin alkaa joillakin housuissa jöpöttää tai reittä pitkin nesteet valua.
Sitä mitä BF3 ja FB2 lupasivat, sitä en ole saanut ja tuskin kukaan tulee saamaan. FB2 täyttä gaggaa.
13.07.2012 20:02
#16
13.07.2012 20:49
#17
Team: [KG]
13.07.2012 22:27
#18
13.07.2012 22:56
#19
jos vaikka vihdoin sais laser designation medalin. Nykykartoissa kun porukat ei paljoa javelineilla yms juhli.
Team: [KG]
13.07.2012 23:08
#20
jos vaikka vihdoin sais laser designation medalin. Nykykartoissa kun porukat ei paljoa javelineilla yms juhli.
öö... nyt putosin kärryilt..
<<12>>