Esipuhe
Ensimmäinen hiiri kehitettiin vuonna 1964 (lähde: Wikipedia). Kuitenkin tähän päivään saakka hiiri on pysynyt perusidealtaan hyvin samanlaisena. Tekniikka on kehittynyt hyvinkin paljon, mutta hiiren malli on pysynyt hyvin samanlaisena jo yli 40 vuotta. Paremmin tuulettimistaan tunnettu Zalman on ottanut uskaliaan askeleen ja tuottanut aivan uudenmallisen pelaajille suunnatun hiiren - FPSGunin.
Zalman FPSGun FG1000
Kuullessani, että pääsen testaamaan ja arvostelemaan kyseisen tuotteen, ajatukseni olivat ristiriitaisia. Olen jo useimpia Razerin ja Logitechin hiiriä kokeillut, mutta nyt edessä oli jotain aivan uutta. Idea kuulosti hyvältä; fps-pelaajille uudelleen suunniteltu hiiri, mutta googlattuani kuvia en ollut varma edes siitä, miten kyseistä hiirtä täytyisi pitää kädessä.
Asennus
Kun posti vihdoin ja viimein sai paketin Tampereelle, nappasin seurantakoodin ja henkkarit ja lähdin hakemaan uutta asetta hiiriarsenaaliini. Asennus sujui näppärästi, pistin vain hiiren USB-porttiin kiinni ja Vista asenteli ajurit automaattisesti, hiiri ollen heti käyttövalmis. Hain kuitenkin uusimmat ajurit ja ohjelmiston Zalmanin kotisivuilta.
Ohjelmisto oli hyvin helppokäyttöinen ja selkeä ja sillä pystyisi muokkaamaan hiiren varmastikin omia mieltymyksiään vastaavaksi. Itse en ole kuitenkaan ollut niin hirveän nuuka asetuksien kanssa, enkä oikeastaan jaksanut ruveta mitään säätämään, sillä perusasetukset näyttivät riittäviltä. Hiireen sai myös ohjelmoitua useamman profiilin, joita pystyisi vaihtamaan lennossa pelin aikana yhtä nappia painamalla. Kyseinen ominaisuus on nykyään hyvin monessa hiiressä, mutta en ole vieläkään löytänyt peliä, missä moisesta olisi oikeasti hyötyä.
Työpöytäkäyttö FPSGunilla onnistuu kohtalaisesti. Koin kuitenkin tarpeelliseksi käyttää kahta hiirtä rinnakkain, FPSGunia pelaamiseen ja toista hiirtä kaikkeen muuhun.
Pelaaminen
Peloistani huolimatta peliote löytyi helposti. Näppäinten asettelu tuntui luontevalta ja toimivalta. Kaikki neljä näppäintä olivat helposti käytettävissä, joka on mielestäni hyvä parannus verrattuna moneen muuhun hiireen. "Ylimääräisiä" näppäimiä pystyi käyttämään esimerkiksi Ventrilon puhenappina. Hiiren heikkoutena on rullan asettelu. Olin tottunut käyttämään rullaa moneenkin eri tarkoitukseen: Ventrilon puhenappina, Bunnyhoppaukseen CS:Sourcessa tai kuvakulman vaihtamiseen ETQW:ssa. FPSGUNin rullan painaminen/rullaaminen ei tuntunut luontavalta ja luovuinkin koko rullan käyttämisestä hyvin pian. Ongelmana oli myös hiiren rullan rullaaminen vahingossa, aiheuttaen kesken tilanteen aseiden vaihtamista tai muuta epämiellyttävää, yleensä kuolemaan johtavaa virhettä.
Ote FPSGunista on hyvin erilainen kuin muista hiiristä, huomattavimpana muutoksena on ranteen erilainen asento. Normaalin hiiren tapauksessa ranne on suorassa pöytää vasten, mutta FPSGun nostaa ranteen pystyyn n. 45 asteen kulmaan pöytään nähden ja saa näin hiiren kääntämisen ja ranteen liikkeen tuntumaan mukavemmalta ja luontevammalta. Muutos on ergonomisesti hyvä asia, mutta pelillisesti omalla kohdalla se oli täysi katastrofi. Yli kymmenen vuotta normaalia hiirtä käytettyäni, oli uuteen liikkeeseen todella vaikea sopeutua. Tämä näkyi huomattavana tarkkuuden putoamisena, enkä missään vaiheessa kokeilujaksoani tuntenut itseäni täysin sinuiksi hiiren kanssa. Liikeratojen opettelu alkoi täysin alusta. Luultavasti tässä onkin hiiren suurin kompastuskivi: liian suuri muutos ja opettelu niille, jotka ovat jo 'normaaliin' hiireen tottuneet. Otteesta oli kuitenkin myös hyötyä; huomasin hiiren liikuttelun X-tasossa olevan helpompaa, joten pystyin pienentämään hiiren herkkyytä joka taas johtaisi aikanaan parempaan osumatarkkuuteen, kunhan hiireen olisi tottunut täydellisesti. Hiiren käyttöön joutui kuitenkin kiinnittämään huomiota, joten se häiritsi peliin keskittymistä.
Ote hiirestä on kuitenkin pitävä, eikä se karkaa kädestä tiukoissakaan tilanteissa. Hiirtä on moitittu liian pieneksi, mutta omaan käteen se oli juuri sopiva. Hiiri toimi yllättävän hyvin kaikilla alustoilla, enkä huomannut hiiren liikkeessä mitään virheitä edes ilman hiirimattoa.
Lopputulos
Hiiressä on hyvä ja tuore idea, joka tulee varmasti antamaan uusia pohtimisen aiheita myös hiirivalmistajille. Ensimmäisenä tyyppinä lajissaan se ei tule kuitenkaan saamaan jättimenestystä osakseen - oppimiskynnys on yksinkertaisesti liian korkea. Rullan sijoitusta lukuun ottamatta toteutus on kuitenkin hyvä ja laadukas. Satunnaiseen pelailuun hiiri voi olla mukavaa uudistusta, mutta jos pelaamisen ottaa (liian) tosissaan, kuten allekirjoittanut, hiiri saattaa tuottaa ylimääräistä harmia opetteluvaiheessa. Nätti ja huomiota herättävä se kuitenkin on, antaen vaikkapa Assemblyillä muille ihmettelemisen aihetta. Jos hiireen saisi pleikkarin ohjaimista tutun force feedbackin ammuttaessa, pelikokemus voisi olla mahtava.
[+]Laadukkaat napit
[+]Hyvä näppäinasettelu
[+]Ei nirso hiirimaton suhteen
[+]Selkeä ohjelmisto
[-]Rullan asettelu
[-]Iso oppimiskynnys
Lisää (tarkempia) kuvia ja tekniset tiedot löydät Zalmanin kotisivuilta.
Ensimmäinen hiiri kehitettiin vuonna 1964 (lähde: Wikipedia). Kuitenkin tähän päivään saakka hiiri on pysynyt perusidealtaan hyvin samanlaisena. Tekniikka on kehittynyt hyvinkin paljon, mutta hiiren malli on pysynyt hyvin samanlaisena jo yli 40 vuotta. Paremmin tuulettimistaan tunnettu Zalman on ottanut uskaliaan askeleen ja tuottanut aivan uudenmallisen pelaajille suunnatun hiiren - FPSGunin.
Zalman FPSGun FG1000
- Tarkkuus: Ohjelmoitavissa aina 2000 dpi asti
- Oletusasetukset: 1600/800/400 dpi
- Kuvan prosessointi: 6400 fps
- Maksimikiihtyvyys: 15G
- Maksiminopeus: 40 IPS (tuumaa sekunnissa)
- Liitäntä: USB
- USB-taajuus: 1000 Hz
- Paino: 181 g
- Mitat: 169 x 75 x 85 mm (L x W x H)
Kuullessani, että pääsen testaamaan ja arvostelemaan kyseisen tuotteen, ajatukseni olivat ristiriitaisia. Olen jo useimpia Razerin ja Logitechin hiiriä kokeillut, mutta nyt edessä oli jotain aivan uutta. Idea kuulosti hyvältä; fps-pelaajille uudelleen suunniteltu hiiri, mutta googlattuani kuvia en ollut varma edes siitä, miten kyseistä hiirtä täytyisi pitää kädessä.
Asennus
Kun posti vihdoin ja viimein sai paketin Tampereelle, nappasin seurantakoodin ja henkkarit ja lähdin hakemaan uutta asetta hiiriarsenaaliini. Asennus sujui näppärästi, pistin vain hiiren USB-porttiin kiinni ja Vista asenteli ajurit automaattisesti, hiiri ollen heti käyttövalmis. Hain kuitenkin uusimmat ajurit ja ohjelmiston Zalmanin kotisivuilta.
Ohjelmisto oli hyvin helppokäyttöinen ja selkeä ja sillä pystyisi muokkaamaan hiiren varmastikin omia mieltymyksiään vastaavaksi. Itse en ole kuitenkaan ollut niin hirveän nuuka asetuksien kanssa, enkä oikeastaan jaksanut ruveta mitään säätämään, sillä perusasetukset näyttivät riittäviltä. Hiireen sai myös ohjelmoitua useamman profiilin, joita pystyisi vaihtamaan lennossa pelin aikana yhtä nappia painamalla. Kyseinen ominaisuus on nykyään hyvin monessa hiiressä, mutta en ole vieläkään löytänyt peliä, missä moisesta olisi oikeasti hyötyä.
Työpöytäkäyttö FPSGunilla onnistuu kohtalaisesti. Koin kuitenkin tarpeelliseksi käyttää kahta hiirtä rinnakkain, FPSGunia pelaamiseen ja toista hiirtä kaikkeen muuhun.
Pelaaminen
Peloistani huolimatta peliote löytyi helposti. Näppäinten asettelu tuntui luontevalta ja toimivalta. Kaikki neljä näppäintä olivat helposti käytettävissä, joka on mielestäni hyvä parannus verrattuna moneen muuhun hiireen. "Ylimääräisiä" näppäimiä pystyi käyttämään esimerkiksi Ventrilon puhenappina. Hiiren heikkoutena on rullan asettelu. Olin tottunut käyttämään rullaa moneenkin eri tarkoitukseen: Ventrilon puhenappina, Bunnyhoppaukseen CS:Sourcessa tai kuvakulman vaihtamiseen ETQW:ssa. FPSGUNin rullan painaminen/rullaaminen ei tuntunut luontavalta ja luovuinkin koko rullan käyttämisestä hyvin pian. Ongelmana oli myös hiiren rullan rullaaminen vahingossa, aiheuttaen kesken tilanteen aseiden vaihtamista tai muuta epämiellyttävää, yleensä kuolemaan johtavaa virhettä.
Ote FPSGunista on hyvin erilainen kuin muista hiiristä, huomattavimpana muutoksena on ranteen erilainen asento. Normaalin hiiren tapauksessa ranne on suorassa pöytää vasten, mutta FPSGun nostaa ranteen pystyyn n. 45 asteen kulmaan pöytään nähden ja saa näin hiiren kääntämisen ja ranteen liikkeen tuntumaan mukavemmalta ja luontevammalta. Muutos on ergonomisesti hyvä asia, mutta pelillisesti omalla kohdalla se oli täysi katastrofi. Yli kymmenen vuotta normaalia hiirtä käytettyäni, oli uuteen liikkeeseen todella vaikea sopeutua. Tämä näkyi huomattavana tarkkuuden putoamisena, enkä missään vaiheessa kokeilujaksoani tuntenut itseäni täysin sinuiksi hiiren kanssa. Liikeratojen opettelu alkoi täysin alusta. Luultavasti tässä onkin hiiren suurin kompastuskivi: liian suuri muutos ja opettelu niille, jotka ovat jo 'normaaliin' hiireen tottuneet. Otteesta oli kuitenkin myös hyötyä; huomasin hiiren liikuttelun X-tasossa olevan helpompaa, joten pystyin pienentämään hiiren herkkyytä joka taas johtaisi aikanaan parempaan osumatarkkuuteen, kunhan hiireen olisi tottunut täydellisesti. Hiiren käyttöön joutui kuitenkin kiinnittämään huomiota, joten se häiritsi peliin keskittymistä.
Ote hiirestä on kuitenkin pitävä, eikä se karkaa kädestä tiukoissakaan tilanteissa. Hiirtä on moitittu liian pieneksi, mutta omaan käteen se oli juuri sopiva. Hiiri toimi yllättävän hyvin kaikilla alustoilla, enkä huomannut hiiren liikkeessä mitään virheitä edes ilman hiirimattoa.
Lopputulos
Hiiressä on hyvä ja tuore idea, joka tulee varmasti antamaan uusia pohtimisen aiheita myös hiirivalmistajille. Ensimmäisenä tyyppinä lajissaan se ei tule kuitenkaan saamaan jättimenestystä osakseen - oppimiskynnys on yksinkertaisesti liian korkea. Rullan sijoitusta lukuun ottamatta toteutus on kuitenkin hyvä ja laadukas. Satunnaiseen pelailuun hiiri voi olla mukavaa uudistusta, mutta jos pelaamisen ottaa (liian) tosissaan, kuten allekirjoittanut, hiiri saattaa tuottaa ylimääräistä harmia opetteluvaiheessa. Nätti ja huomiota herättävä se kuitenkin on, antaen vaikkapa Assemblyillä muille ihmettelemisen aihetta. Jos hiireen saisi pleikkarin ohjaimista tutun force feedbackin ammuttaessa, pelikokemus voisi olla mahtava.
[+]Laadukkaat napit
[+]Hyvä näppäinasettelu
[+]Ei nirso hiirimaton suhteen
[+]Selkeä ohjelmisto
[-]Rullan asettelu
[-]Iso oppimiskynnys
Lisää (tarkempia) kuvia ja tekniset tiedot löydät Zalmanin kotisivuilta.
MAINOS
MAINOS
1
08.03.2009 21:24
#1
Team: Paranoia
08.03.2009 21:54
#2
Team: [BS]
08.03.2009 23:25
#3
09.03.2009 15:14
#4
Team: Cucko
11.03.2009 13:34
#5
Team: Croc*
11.03.2009 14:51
#6
en ymmärää miten jotkut keksii näin paljon tekstiä
Ikää 20v, ja epäilen että lukio on tullut käytyä.
Team: Cucko
11.03.2009 15:38
#7
Toi on kyllä ihan pyllystä että liian iso ippimiskynnys :(
1