Far Cry 4
|
Vuonna 2004 käynnistynyt Far Cry -pelisarja on päässyt jo neljänteen osaansa. Tällä kertaa pelaaja heitetään seikkailemaan Himalajalla sijaitsevaan fiktiiviseen Kyratiin. Kyratia pitää otteessaan pelon ja propagandan avulla itsevaltias Pagan Min. Pelin päähenkilönä toimiva Ajay Ghale pakeni Kyratista äitinsä kanssa noin kaksikymmentä vuotta sitten ja nyt äidin kuoltua, hän palaa maahan toteuttamaan äidin viimeisen toiveen. Matkalla äidin ja isän historiasta paljastuu asioita ja Ajay päätyy taistelemaan Golden Path -vastarintaliikkeen rinnalla Pagan Miniä vastaan.
Tarinaa kuljetetaan lyhyiden tehtävien avulla ja niiden välissä pelaaja pääsee tekemään sivutehtäviä tai muuten vaan pyörimään Kyratin kauniissa maisemissa. Muutamassa kohdassa pelaajalla on tilaisuus hieman vaikuttaa tarinan kulkuun valitsemalla tehtävän kahdesta vaihtoehdosta. Kaiken kaikkiaan pelin juoni on viihdyttävä ja tehtävät tuntuvat yllättävän vähän itseään toistavilta. Erikoismaininta voidaan antaa pelistä löytyville hahmoille; ne on hyvin luotuja ja niihin on saatu tuotua persoonaa. Hahmojen dialogi toimii ja pelistä löytyvä huumori saa hymyn nousemaan kasvoille.
En ole aikaisempia Far Cry:tä pelannut ja mielestäni sivutehtävien suhteen Far Cry 4 muistuttaa hyvinkin paljon Assassin's Creedejä ja Watch_Dogsia. Kartta on täynnä erilaisia ikoneja merkkaamassa sivutehtäviä. Pelialue ei ole heti kokonaan näkyvissä, vaan sitä avataan kiipeämällä propaganda-viestejä lähettäviin torneihin ja tuhoamalla lähetyslaitteet.
Kartan ollessa todella suuri, apua matkustamiseen saa Fast travel -pisteistä. Näitä saa avattua valtaamalla armeijan hallussa pitämiä pieniä keskuksia. Fast travelin avautumisen lisäksi, avautuu pelaajalle myös muita tehtäviä ja kauppa kyseiseen paikkaan. Mainitsemisen arvoisena voidaan myös pitää pelin tietyssä vaiheessa avautuvia areenataisteluja. Areenalla on tarkoitus pysyä hengissä mahdollisimman kauan vyöryvien vihollisaaltojen alla. Näiden lisäksi sivutehtävistä löytyy tehtäviä aina metsästyksestä salamurhiin. Mielestäni tehtäviä on turhan paljon ja niitä kaikkia ei millään jaksa suorittaa. Mieluummin ottaisin lisää kunnon pelattavaa laadukkaan DLC:n muodossa.
Kyratin panssaroidut eläimet
On hyvä, että pelimaailmasta tehdään eläväinen lisäämällä sinne suuri joukko erilaisia eläimiä. Mutta se, että niiden tappaminen on "väärillä" aseilla todella hankalaa, ei ole hyvä asia. Kuolin tuplasti useammin eläimiin kuin ihmisvastustajiin. Ei ole mitään järkeä, että mäyrään saa upottaa useamman lippaallisen rynnäkkökiväärillä, jotta elukka nostaa tassut kohti taivasta.
Monesti käy niin, että jotain viholliskohdetta hiljaa lähestyttäessä alkaa murinaa kuulumaan ja joku elikko hyökkää kimppuun. Haulikolla niitä ei siinä vaiheessa voi lahdata, kun viholliset kuulevat ja vaimentimella varustetuilla aseilla eläimet vie liian usein voiton. Sama ongelma tulee vastaan jalkaisin liikuttaessa. Kiukkuisia eläimiä tuntuu olevan joka paikassa ja haulikkoa on pakko pitää mukana. Eläimistä on kuitenkin hyötyä vihollisten harhauttamisessa. Vihollisten lähelle voi singota lihanpalasia, joiden perässä eläimet menevät ja hyökkäävät vihollisten kimppuun aiheuttaen häiriötä. Pelistä löytyy myös norsuja, joilla pääsee ratsastamaan avaamalla yhden perkeistä.
Eläimiä tai tarkemmin niiden nahkoja tarvitaan erilaisten tuotteiden valmistamiseen. Nahkojen avulla pystyy laajentamaan inventaariota niin, että mukaan mahtuu enemmän rahaa, tavaroita, aseita ja panoksia. Päivitysten tasoja on useita ja eri tasot vaativat aina tietyn eläimen nahkoja. Näin ollen varsinkin pelin alussa kannattaa keskittyä hieman metsästykseen, jotta inventaarion koko kasvaa tarpeeksi suureksi. Tämä helpottaa asioita pelin edetessä. Eläinten lisäksi luonnosta löytyy kasveja, joita keräämällä pystyy luomaan erilaisia piikkejä. Piikeillä pystyy boostaamaan Ajaylle erilaisia tilapäisiä kykyjä.
Aseilla on eroa
Jos pelissä tuntuu olevan kaikkea vähän liikaa, aseet ovat poikkeus. Määrä on sopivan suppea ja saman tyypin aseilla on oikeasti muutakin eroa kuin ulkonäkö. Statsit vaihtelevat ilahduttavasti ja aseisiin liitettävät lisätähtäimet, äänenvaimentimet ja isommat lippaat eivät ole saatavilla kaikkiin aseisiin. Näin ollen usempaa asetta tulee käytettyä tilanteen mukaan. Metsästykseen voi mukaan ottaa jousipyssyn, hiipimistehtäviin äänenvaimentimella varustetut aseet ja tulivoimaa vaativiin tehtäviin raskaampaa aseistusta.
Erilaiset tilanteet vaativat erilaisia aseita ja sen takia aikaisemmin kritisoin sitä, että haulikkoa on pakko kantaa mukana lähes aina eläinten varalle. Aseslotteja on käytössä vain neljä ja eteen tulee paljon tilanteita, joissa ei voi heti päätellä millainen varustus olisi optimaalinen, joten useasti mukana on tilanteeseen sopimatonta aseistusta.
Graafistesti kaunista, pelattavuudessa petrattavaa
Kyrat näyttää uskomattoman kauniilta. Maisemat ovat pääasiassa henkeäsalpaavia vuoristomaisemia ja kun piirtoetäisyydessä ei ole valittamista, Far Cry 4 näyttää todella hyvältä. Tämän lisäksi pelialue on todella laaja, joten pelaaja tuntee olevansa kunnon avoimen pelimaailman simulaattorissa.
Kulkuneuvoja on paljon mistä valita. Mukana perinteisten kulkuneuvojen lisäksi on muun muassa ilmatyynyalus ja eräänlainen kevythelikopteri. Kulkuneuvojen ajontuntumassa ei ole kehumisen aihetta, etenkään oletusnäppäimillä. Ne kannattaakin vaihtaa perinteiseen malliin, jossa kaasu ja jarru on liipasimissa. Ajamista helpottamaan on tehty autodrive, jossa pelaajalle jää hallittavaksi pelkästään kaasun ja jarrun käyttö.
Pelihahmo liikkuu vaivattomasti. Ongelmia tulee kuitenkin vastaan aseenkäsittelyssä. Otettaessa rautatähtäimen esille tähtäysnopeus hidastuu todella paljon. Far Cry 4:ssä on CoDeista tuttu automaattinen tähtäimen vienti kohteen päälle. Jos tähtäin napsahtaa juoksevan viholliseen, sitä ei ehdi siirtämään vihollisen mukana, kun senssi on aivan liian hidas. Jos senssiä nostaa hyväksi tähtäysvaiheessa, se on liian nopea normaalisti liikuttaessa. Olisi toivottavaa, että hidastuksen olisi saanut edes pois päältä haluttaessa. Toinen tähtäystä haittaava asia on näkymättömät seinät. Esimerkiksi, jos kivien välistä katselee ja tähtäimen mukaan viholliseen on suora vapaa linja, luoti pysähtyy välillä näkymättömään esteeseen.
Vastustajien tekoäly toimii pääasiassa ihan hyvin, joitakin tilanteita lukuun ottamatta. Jos pelaaja koittaa piiloutua paljastumisensa jälkeen, lähellä olevat viholliset sanovat lopettavansa etsinnän kun kohdetta ei löydy. Tämän jälkeen niskaan tuleekin tukikohdassa olevasta kranaatinheittimestä.
Pelistä löytyy myös moninpeli, jota en PSN:n ongelmien takia ehtinyt testaamaan. Tarjolla on kolme moninpelipelimuotoa: Outpost, Propaganda ja Demon Mask. Outpost on perinteistä lippujen valtausta. Propagandassa pläntitään pommeja ja Demon Mask on Capture the Flag -tyylinen pelimuoto. En usko moninpelin tarjoavan kummempaa lisäarvoa huonojen ampumpiskontrollien takia. Sillä ei yksinkertaisesti ole tarjottavana mitään sellaista, mitä muissa peleissä ei olisi jo nähty.
Co-Op-pelimuoto sen sijaan antaa vähän lisäviihdettä. Yksinpeliin voi pyytää kaverin mukaan ja sen jälkeen yhdessä voi vaikkapa valloitella outposteja ja linnakkeita. Mukaan pääsevät myös kaverit, jotka eivät peliä vielä omista, kunhan käyttää yhden yhteensä kymmenestä kutsusta. Ihan näppärä markkinointikikka.
Yhteenveto
Far Cry 4:llä on omat hetkensä. Loistavasti luodut hahmot ja kauniit Kyratin maisemat saavat hymyn pelaajan kasvoille. Vaihtelua sisältävät kampanjatehtävätkin suorittaa mielellään läpi. Olisi kuitenkin toivonut, että pelin sivutehtäviä karsimalla kokonaisuudesta olisi saatu hieman kompaktimpi paketti. Pelielämystä myös huonontavat huonot asekontrollit ja turhan vaikeasti tapettavaksi tehdyt eläimet.
Tuoko Far Cry 4 mitään uutta pelirintamalle? Mielestäni ei. Far Cry 4 on juuri sellainen, mitä siltä odottikin ja sen pelaa ihan mielellään kertaalleen läpi, mutta läpipeluun jälkeen sen pariin ei tule ikävä.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Hyvät hahmot + Kaunis + Monipuolisuus | - Asekontrollit - Liian kestävät eläimet |
Arvosana: 8/10
MAINOS
MAINOS
1
28.12.2014 22:42
#1
Team: Paranoia
29.12.2014 11:33
#2
05.01.2015 06:32
#3
1