Xbox 360 ja PlayStation 3 alkavat olla vanhoja. 2005 ja 2006 julkaistut konsolit ovat väistämättä jääneet jälkeen tekniikan kehittyessä mutta silti niille julkaistaan samoja pelejä kuin huipputehokkaille PC:lle. Pelientekijät ovat avoimesti kritisoineet konsoleiden tehon puutetta ja siitä seuraavia kompromisseja, mutta Microsoftilla tai Sonylla ei tunnu olevan kiirettä tuoda uudempaa rautaa kauppoihin. Tilanne aiheuttaa suuria haasteita nyt kehitteillä oleville peleille paristakin syystä. Varmuutta tulevaisuudesta ei ole, kun kukaan ei tiedä milloin seuraavan generaation aika on. Jatkaako kehittämistä nykyisille konsoleille vai odottaako uusia?
EA:n toimitusjohtaja John Riccitiello tuntuu olevan luottavainen, että vuonna 2013 päästään seuraamaan uusien konsolien myyntilukemia. Syytä onkin, sillä digitaalisen puolen kasvusta huolimatta pelimyynnin luvut osoittavat alaspäin.
Näin ulkopuolisen silmin kenties yksi suurimmista haasteista on päätös siitä, mille alustalle tulevat pelit aikoo kehittää. Battlefield 4:n ensi vuoden julkaisusta on odotettavissa massiivinen, siitä huolimatta oikea ajoitus pelaa suurta roolia. Tavallisesti vuoden loppuun ajoitettu julkaisu lupaa hyvää joulumyynnin vuoksi, mutta ensi vuonna on muitakin haasteita, mikäli uudet konsolit on määrä vuoden aikana tuoda myyntiin. PC on takuuvarmasti yksi julkaisualustoista, mutta entäpä konsolit? Pysymällä PS3:ssa ja X360:ssa voi pahimmillaan menettää merkittävän osan potentiaalista ostajakuntaa, jos pelaajat alkavat siirtymään seuraavan sukupolven konsolien käyttäjiksi. Päinvastoin toimiessa otetaan riski siitä, etteivät konsolit ehdikään valmistua ennen vuoden vaihtumista tai että pelaajat eivät koe niitä tarpeeksi houkuttelevina.
Keskitien valinnalla ollaan pian pulassa, kun peli pitääkin kehittää viidelle alustalle, jotka pahimmassa tapauksessa eroavat merkittävästi toisistaan. Yhdellä täytyy tukea suurta määrää komponentteja, kaksi on muita tehottomampia ja kahdelle muulle kehittämisestä ei ole lainkaan aiempaa kokemusta. Harvalla studiolla riittää asiansa tuntevia tekijöitä viiteen rinnakkaiseen projektiin, saati sitten taitoa pitää langat hyppysissä koko niiden keston ajan.
Onneksi joku muu joutuu tekemään lopulliset päätökset ja minä saan tyytyä niitä jälkikäteen kritisoivan katsojan rooliin. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Lähde
EA:n toimitusjohtaja John Riccitiello tuntuu olevan luottavainen, että vuonna 2013 päästään seuraamaan uusien konsolien myyntilukemia. Syytä onkin, sillä digitaalisen puolen kasvusta huolimatta pelimyynnin luvut osoittavat alaspäin.
Näin ulkopuolisen silmin kenties yksi suurimmista haasteista on päätös siitä, mille alustalle tulevat pelit aikoo kehittää. Battlefield 4:n ensi vuoden julkaisusta on odotettavissa massiivinen, siitä huolimatta oikea ajoitus pelaa suurta roolia. Tavallisesti vuoden loppuun ajoitettu julkaisu lupaa hyvää joulumyynnin vuoksi, mutta ensi vuonna on muitakin haasteita, mikäli uudet konsolit on määrä vuoden aikana tuoda myyntiin. PC on takuuvarmasti yksi julkaisualustoista, mutta entäpä konsolit? Pysymällä PS3:ssa ja X360:ssa voi pahimmillaan menettää merkittävän osan potentiaalista ostajakuntaa, jos pelaajat alkavat siirtymään seuraavan sukupolven konsolien käyttäjiksi. Päinvastoin toimiessa otetaan riski siitä, etteivät konsolit ehdikään valmistua ennen vuoden vaihtumista tai että pelaajat eivät koe niitä tarpeeksi houkuttelevina.
Keskitien valinnalla ollaan pian pulassa, kun peli pitääkin kehittää viidelle alustalle, jotka pahimmassa tapauksessa eroavat merkittävästi toisistaan. Yhdellä täytyy tukea suurta määrää komponentteja, kaksi on muita tehottomampia ja kahdelle muulle kehittämisestä ei ole lainkaan aiempaa kokemusta. Harvalla studiolla riittää asiansa tuntevia tekijöitä viiteen rinnakkaiseen projektiin, saati sitten taitoa pitää langat hyppysissä koko niiden keston ajan.
Onneksi joku muu joutuu tekemään lopulliset päätökset ja minä saan tyytyä niitä jälkikäteen kritisoivan katsojan rooliin. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Lähde
MAINOS
MAINOS
1
24.07.2012 15:40
#1
24.07.2012 16:38
#2
24.07.2012 16:53
#3
Uudet konsolit saadaan kiinnostaviksi kun lisätään facebookkia ja twitteriä vähän sekaan ja sekoitetaan taikina yksinoikeus peleillä.
Näin saamme casuaalisen ja sosiaalisen kokemuksen jota ilman emme pärjää.
Lopussa näytetään propaganda video, jossa perhe iloisesti käyttää Xbox 720 ominaisuuksia mm. smart classia ja sitandsh1t.
Video päättyy lapsien nauruun ja auringon säteilyyn, joka osoittaa uutta kiiltävää Xbox logoa.
Pelien uusi kultainen aikakausi on alkanut.
(Samalla valve julkaisee ep3 ja hl3 samaan aikaan ja galaksit räjähtää.)
24.07.2012 22:54
#4
Näin saamme casuaalisen ja sosiaalisen kokemuksen jota ilman emme pärjää.
Lopussa näytetään propaganda video, jossa perhe iloisesti käyttää Xbox 720 ominaisuuksia mm. smart classia ja sitandsh1t.
Video päättyy lapsien nauruun ja auringon säteilyyn, joka osoittaa uutta kiiltävää Xbox logoa.
Pelien uusi kultainen aikakausi on alkanut.
NIIN tämä.
25.07.2012 00:26
#5
En usko, että odottavat. Peli on kuitenkin jo työn alla ja oman käsityksen mukaan tusinakehittäjille ei ole jaettu vielä speksejä uusista konsoleista.
DICE tusinakehittäjä?
25.07.2012 01:19
#6
25.07.2012 05:48
#7
Toivottavasti uusien konsolien grafiikkapiirit on paremmat kuin mitä nykyiset 300-400 euron tuntumassa olevat eikä jotain Nvidia GTX 400-sarjan tasosia Harvia-kiukaita. Muistin määrä myös pitäisi kasvaa huomattavasti.
Ja 4 ydin tai 6 ydin prossu. Pitäs pelien toimia 1080p ilman AA:ta. Välillä alkaa boxilla pelatessa silmiä särkeen kun ei native resolla pysty pelaan. Harva telkkari on aito 720p telkku.
25.07.2012 08:59
#8
En usko, että odottavat. Peli on kuitenkin jo työn alla ja oman käsityksen mukaan tusinakehittäjille ei ole jaettu vielä speksejä uusista konsoleista.
DICE tusinakehittäjä?
Kyllä. Yksinoikeuspelejä tekevät saavat todennäköisesti parempaa kohtelua. Julkaisun yhteydessä pitää kuitenkin olla muutama kova nimike konsolin kylkiäiseksi.
Noista uusien konsoleiden spekseistä sen verran tos on ollut huhua, että molemmat käyttäs samanlaista rautaa. Voi siis olla hyvinkin mahdollista, että kuluttaja pääsee tekemään ostopäätöksen pelkästään merkin/pelien/oheispalveluiden pohjalta.
Täältä voi kurkata vähän huhuja liittyen PS4seen.
25.07.2012 10:29
#9
Ja 4 ydin tai 6 ydin prossu. Pitäs pelien toimia 1080p ilman AA:ta. Välillä alkaa boxilla pelatessa silmiä särkeen kun ei native resolla pysty pelaan. Harva telkkari on aito 720p telkku.
PS3:ssahan on 8-ytiminen, joista tosin 1 on aina käyttämätön muistaakseni. Ja ainakin PS3:lla joka pelin saa ulos 1080i:nä 720p:n sijaan, kunhan poistaa ruksin 720p kohdasta asetuksissa. Se poistaa 1280*720:n ongelmat Full HD -ruuduissa.
25.07.2012 17:04
#10
Toivottavasti EA odottaa, nykysukupolven konsolit ovat tekniikaltaan niin jälkeenjääneitä. Tosin tuskinpa näin käy, kun liian harva hankkii uutta konsolia ihan heti -> myyntiluvut jäisivät liian pieniksi verrattuna siihen jos pelin julkaisee nykysukupolven konsoleille.
Ja 4 ydin tai 6 ydin prossu. Pitäs pelien toimia 1080p ilman AA:ta. Välillä alkaa boxilla pelatessa silmiä särkeen kun ei native resolla pysty pelaan. Harva telkkari on aito 720p telkku.
PS3:ssahan on 8-ytiminen, joista tosin 1 on aina käyttämätön muistaakseni. Ja ainakin PS3:lla joka pelin saa ulos 1080i:nä 720p:n sijaan, kunhan poistaa ruksin 720p kohdasta asetuksissa. Se poistaa 1280*720:n ongelmat Full HD -ruuduissa.
Totta puhut tosta prosessorista. Se vain on tehoton esim. mulla on 4 ydin 3 ghz joka on ainakin hieman tehokkaampi. Xboxin 3 ytiminenkin samaa tasoa.
Ja resoista sen verran että kummatkin ps3 ja xbox tukee full hd:ta. Ongelma on vain että pelit ovat 1280x720. Tällä foorumilla resoista hyvä lista.
25.07.2012 17:16
#11
Toivottavasti uusien konsolien grafiikkapiirit on paremmat kuin mitä nykyiset 300-400 euron tuntumassa olevat eikä jotain Nvidia GTX 400-sarjan tasosia Harvia-kiukaita. Muistin määrä myös pitäisi kasvaa huomattavasti.
Mikäli ollaan realistisia niin sisällä on ehkä korkeintaan GTX460 tasoinen näyttis
26.07.2012 11:06
#12
Team: [013]
26.07.2012 20:10
#13
1