Bohemia Interactiven kehittämä Arma-pelisarja on pitkään tunnettu yhtenä niistä sarjoista, joita kaikki sotapelien ystävät haluaisivat mielellään kokeilla, mutta mihin ei helposti pääse mukaan. Ison skaalan vuoksi peliä on hankala lähteä taklaamaan yksin, eikä isoon porukkaan tahdo välttämättä käyttää valtavasti aikaa, mikäli ei ole varma, kiinnostaako peli pitkällä tähtäimellä. Arma 3 kuitenkin mahdollistaa edeltäjiensä tapaan erittäin pitkän uudelleenpelattavuuden hyvän modituen ansiosta, mikä yhdessä Bohemian tulevien lisäsisältöjen kanssa lupaavat pelille erittäin pitkää ikää.
Usein jatko-osista puhuttaessa esille nousee ikuinen kysymys siitä, onko peli muuttunut tarpeeksi ollakseen investointinsa arvoinen. Monen nimeltämainitsemattoman tapauksen kohdalla voisi harhautua luulemaan pelaavansa uutta karttapakettia tai vastaavaa lisäsisältöä. Arma 3:n kohdalla kehittäjät ovat käyttäneet neljän vuoden kehitysajan uusiakseen edeltäjänsä lähes täysin. Kaikki mikä Arma 2:ssa oli pielessä on saanut vähintään pienen muutoksen. Isoimmat ongelmat on korjattu kokonaan. Mukaan on ehditty lisätä myös vedenalainen liikkuminen sekä yksi suurimpiin kuuluvista pelien kentistä, joka kattaa reilut 270 neliökilometriä. Peli on tuotu graafisesti myös uudelle vuosikymmenelle, minkä voi huomata pelin korkeista laitevaatimuksista.
Tämän päivän trendiä noudattaen Arma 3 oli pelattavassa tilassa jo alkuvuodesta, jolloin pelaajilla oli mahdollisuus päästä mukaan alpha-vaiheeseen huomattavasti alennetulla hinnalla. Erittäin bugisesta alpha-hirviöstä on kuukausien aikana kehittynyt hyvin toimiva kokonaisuus, poislukien muutamat yksittäiset ongelmat, jotka onnistuivat pujahtamaan julkaisuversioon. Bohemia on kuitenkin korjannut lähes kaiken, ja jatkaa edelleen uusien muutosten parissa. Valtavan pelialueensa, sekä näyttävien grafiikoidensa vuoksi peli vaatii myös käyttäjän koneelta kiitettävästi tehoja, minkä myös allekirjoittanut on saanut kokea alhaisina FPS-lukuina. Ongelma on esillä myös tehokkaimmillakin koneilla, vaikka suositusvaatimukset täyttyisivätkin. Käyttöjärjestelmäpuolella peli tukee myös 32-bittisiä Windows-järjestelmiä, mutta useat käyttäjät ovat valitelleet pelin jäätymisistä ja kaatumisista kyseisellä alustalla. Julkaisun jälkeen peliä on optimoitu jatkuvasti, minkä johdosta suurin osa alhaisesta suorituskyvystä johtuu kentäntekijöiden taidoista luoda kenttään useita satoja kappaleita tekoälysotilaita, erilaisia skriptejä sekä muita esineitä.
Graafisesti näyttävä peli saa miinuksen omassa kirjassani alhaisesta horisontaalisesta näkökentästä, joka on vakiona lukittuna 70 asteeseen. Tietokoneen läheiseltä etäisyydeltä katsottuna se on erittäin alhainen, minkä huomaa muun muassa isompien aseiden käyttämästä pinta-alasta näytöllä. Ongelmaan ei löydy ratkaisua pelin asetuksista, mutta pelin tiedostoista käsin on mahdollista suurentaa sitä.
Toisin kuin monessa muussa suuressa FPS-julkaisussa, Armassa ei ole minkäänlaista hahmokehitystä. Moninpeli on Bohemian osalta erittäin yksinkertaistettu, sillä tarjolla on vain muutamia skenaariota, joissa pelaajat pääsevät hyökkäämään ja puolustamaan erilaisia tehtäviä. Pelin omalta Steam Workshop -sivulta voi kuitenkin ladata erittäin monipuolisia tehtäviä, joita yhteisön jäsenet ovat voineet luoda pelin omalla editorilla. Yleensä tehtävissä pelaajat jaetaan kahteen tai vaihtoehtoisesti kolmeen joukkueeseen, joissa kummassakin on ryhmiä neljästä kahdeksaan ihmiselle. Ryhmien koko sekä joukkueiden määrä on kiinni skenaarion luojasta.
Moninpelissä on kuitenkin myös negatiiviset puolensa, joista suurin vaikuttaa olennaisesti mahdollisuuteen pelata toisia ihmisiä vastaan. Mikäli pelaaja laskee grafiikoitaan alhaisemmalle tasolle, alkaa peli poistaa kasvillisuutta kauempaa. Arma 2:n tavoin se ei kuitenkaan luonnollisesti poista ihmispelaajaa näkyvistä, jolloin esimerkiksi taktiseen käyttötarkoitukseen hankittu ghillie-puku jää täysin hyödyttömäksi kun kaikki kasvillisuus katoaa ympäriltä. Ongelmaa ei ole tekoälyn kanssa, sillä se ei pelaajaa pensaasta huomaa vaikka pelaajan asetukset olisivatkin alhaiset. Tekoäly ei kuitenkaan ole parhaimmasta päästä, vaan tosi monessa skenaariossa se tuntuu olevan joko aimbot-luokan tasolla tai vaihtoehtoisesti sen on erittäin vaikea päättää kummasta päästä asetta pitää kiinni. Pienellä temppuilulla editorissa, sekä fiksulla skriptaamisella voi tekoälystä kuitenkin askarrella oikein miellyttävän haasteellisen vihollisen.
Arma 3 tuo pelisarjaan sitä, mitä Arma 2 ei pitänyt sisällään. Pikaisen kokeilun jälkeen voi huomata, että pelissä liikkumiseen on selvästi keskitetty huomiota. Liikkuminen on sulavampaa eikä ahtaissa tiloissa kömpiminen tunnu kankealta. Peliin on myös sisällytetty uusi asento-ominaisuus, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden valita asentonsa useasta eri vaihtoehdosta. Ominaisuus on erittäin hyödyllinen, jos esimerkiksi suojasi takaa ei näe kyykystä, mutta seisominen paljastaa liikaa hahmostasi. Kolmella perusasennolla: seisomisella, kyykyllä ja makaamisella on kaksi lisäasetusta nostaen tai laskien hahmon päätä. Se mahdollistaa myös sivuille nojaamisen tehokkaammin kuin perinteinen nojaaminen peleissä. Asentojen vaihtaminen ei välttämättä ole helpoimmasta ja luontevimmasta päästä, mutta kun sen hallitsee, alkaa kyseistä ominaisuutta kaipaamaan myös muihin peleihin.
Arma 2:ssa erittäin rasittavaksi osoittautunut repun käyttö on myös läpikäynyt suuria parannuksia. Tavaroiden siirtely maasta tai laatikosta reppuun onnistuu nyt huomattavasti helpommin, eikä pelaajan tarvitse jatkuvasti hakata pieniä nuolia. Toimiva vedä ja pudota mekanismi on myös käytössä, nopeuttaen tavaroiden nostamista ja pudottamista suuresti. Uusi systeemi on tuonut mukanaan myös mahdollisuuden muokata aseessa olevia lisävarusteita, kuten esimerkiksi tähtäintä sekä äänenvaimenninta. Aluksi tätä muutosta tuskin huomaa, sillä harva peli mahdollistaa tähtäimen vaihdon lennosta, mutta kun siihen tottuu alkaa huomaamattaan kantaa repussaan kolmesta viiteen erilaista tähtäintä, jotka parantavat aseen suorituskykyä erilaisissa tilanteissa.
Yksi suurimmista eroista Arma 2:een on vedenalainen sodankäynti. Vaikka ajoneuvopuolella ei ole käytössä kuin yksi neljän hengen sukellusvene, on pelaajilla mahdollisuus kaivaa sukelluskamat esille ja uida sotaan. Tarjolla on myös yksi vedenalaiseen sodankäyntiin tarkoitettu ase, josta ei pienen kaliiperinsa takia ole mitään hyötyä kuivalla maalla. Värikuula-aseillakin saa varmasti pahempaa tuhoa aikaan.
Fysiikkaa kehitellessä Bohemia on selvästi ajatellut aivan kaikkea. Luodit läpäisevät eri pintoja realistisesti aina autoista tiilitaloihin. Pienimmät kaliiperit hädin tuskin läpäisevät puuseiniä, kun taas suuremmasta päästä olevat luodit menevät jopa tiiliseinän läpi. Vedenalaiset fysiikat tuntuvat myös erittäin tarkoilta, eikä helikopterin konekiväärillä kalasteta kovin syvällä uivaa sotilasta.
Siinä missä Arma 3 voittaa ominaisuuksien suhteen, se häviää sisällön suhteen. Pelistä kyllä löytyy 270 neliökilometrin kokoinen Altis-kenttä, johon suuri osa kehitysajasta on todennäköisimmin uponnut, mutta panostus esimerkiksi ajoneuvopuolella on jäänyt vaillinaiseksi. Pelaajilla on mahdollisuus valita kahdesta taistelupanssarivaunusta, sekä kourallisesta muita panssaroituja ajoneuvoja joihin kuuluu muun muassa miehistönkuljetusvaunuja sekä rekkoja. Lentopuolella on enemmän vaihtoehtoja helikoptereiden kanssa, kun taas lentokoneita on tasan yksi kappale. Pelissä on kuitenkin manuaaliohjattu miehittämätön ilma-alus, jolla voi suorittaa turvallisia ylilentoja tiedustelumielessä, tai suorittaa täsmäiskuja ohjuksilla. Pienenä miinuksena mainittakoon yksinpeli, joka ei kokonaisuudessaan pelin julkaisuun ehtinyt. Yksinpelin ensimmäinen osa julkaistiin marraskuun alussa ilmaiseksi kaikille pelin omistajille. Bohemia Interactive on ilmoittanut julkaisevansa myös jatkossa muita ilmaisia sisältöjä peliin. Maksullista lisäsisältöä on myös tiedossa. Yksinpelistä sanottakoon vain sen verran tarinaa pilaamatta, ettei se pelimekaniikoiltaan eroa moninpelistä lainkaan, ja sitä pelatessa saattaisi hyvin luulla olevansa yksin missä tahansa moninpeli-skenaariossa.
Pelin yhteisö on kuitenkin edeltäjänsä tavoin erittäin aktiivinen. Useilta Arma-modisivustoilta löytyy jo satoja modeja jotka tuovat peliin kaikkea pienistä grafiikkamuutoksista aina taisteluhävittäjiin. Moninpeliin on kehitetty useat aikaisemmista Arma-peleistä tutut pelimuodot, kuten tunnettu Wasteland. Peli tukee myös Steamin Workshopia, jonne pelaajat voivat ladata itse luomiaan tehtäviä, sekä muuta sisältöä kuten aseita, grafiikoita tai vaikka kokonaisia kenttiä. Edeltäjästä tuttua Day Z -modia ei olla kehittämässä Arma 3:lle, sillä kehittäjät ovat työstäneet modista omaa peliä, jota ei ole siunattu aikataulusta myöhästymiseltä.
Kokonaisuudessaan Arma 3 on erittäin toimiva sotasimulaattori, joka saa vähemmän ylistystä kuin mitä se ansaitsee. Julkaisun mukana tulleet ongelmat olivat tietysti kuluttajan kannalta iso miinus, mutta suurin osa ongelmista korjattiin hyvin pian, eikä moni edes päässyt kokemaan niitä ongelmia, joista useat puhuvat. Tosin elämme nykyään aikaa, jona julkaisuongelmat alkavat olla markkinointiosastolle valttikortti myydä peliä, jossa oli vähemmän ongelmia kuin kilpailijassaan. Sillä saralla Arma 3 on selvästi yksi tämän vuoden voittajista. Edeltäjästään isoilla harppauksilla kehittynyt Arma 3 on peli, jota kehittäjät kehittivät lähinnä simulaatiopelien faneille, mutta jonka lopputulos on erittäin käyttäjäystävällinen myös vähemmän innokkaille pelaajille. Vaikka pelaaminen on suunnattu pääsääntöisesti hieman isommille ryhmille, on yhteisön kuin Bohemiankin luomista tehtävistä valittavana myös monia pienemmälle porukalle kohdistettuja tehtäviä. Editorinsa sekä helpon muokattavuutensa ansiosta peli tulee hyvin todennäköisesti elämään pitkän elämän jatkuvalla määrällä lisäsisältöä.
Arvosana: 9/10
Arma 3
|
Edeltäjänsä isoisä
Usein jatko-osista puhuttaessa esille nousee ikuinen kysymys siitä, onko peli muuttunut tarpeeksi ollakseen investointinsa arvoinen. Monen nimeltämainitsemattoman tapauksen kohdalla voisi harhautua luulemaan pelaavansa uutta karttapakettia tai vastaavaa lisäsisältöä. Arma 3:n kohdalla kehittäjät ovat käyttäneet neljän vuoden kehitysajan uusiakseen edeltäjänsä lähes täysin. Kaikki mikä Arma 2:ssa oli pielessä on saanut vähintään pienen muutoksen. Isoimmat ongelmat on korjattu kokonaan. Mukaan on ehditty lisätä myös vedenalainen liikkuminen sekä yksi suurimpiin kuuluvista pelien kentistä, joka kattaa reilut 270 neliökilometriä. Peli on tuotu graafisesti myös uudelle vuosikymmenelle, minkä voi huomata pelin korkeista laitevaatimuksista.
Tämän päivän trendiä noudattaen Arma 3 oli pelattavassa tilassa jo alkuvuodesta, jolloin pelaajilla oli mahdollisuus päästä mukaan alpha-vaiheeseen huomattavasti alennetulla hinnalla. Erittäin bugisesta alpha-hirviöstä on kuukausien aikana kehittynyt hyvin toimiva kokonaisuus, poislukien muutamat yksittäiset ongelmat, jotka onnistuivat pujahtamaan julkaisuversioon. Bohemia on kuitenkin korjannut lähes kaiken, ja jatkaa edelleen uusien muutosten parissa. Valtavan pelialueensa, sekä näyttävien grafiikoidensa vuoksi peli vaatii myös käyttäjän koneelta kiitettävästi tehoja, minkä myös allekirjoittanut on saanut kokea alhaisina FPS-lukuina. Ongelma on esillä myös tehokkaimmillakin koneilla, vaikka suositusvaatimukset täyttyisivätkin. Käyttöjärjestelmäpuolella peli tukee myös 32-bittisiä Windows-järjestelmiä, mutta useat käyttäjät ovat valitelleet pelin jäätymisistä ja kaatumisista kyseisellä alustalla. Julkaisun jälkeen peliä on optimoitu jatkuvasti, minkä johdosta suurin osa alhaisesta suorituskyvystä johtuu kentäntekijöiden taidoista luoda kenttään useita satoja kappaleita tekoälysotilaita, erilaisia skriptejä sekä muita esineitä.
Graafisesti näyttävä peli saa miinuksen omassa kirjassani alhaisesta horisontaalisesta näkökentästä, joka on vakiona lukittuna 70 asteeseen. Tietokoneen läheiseltä etäisyydeltä katsottuna se on erittäin alhainen, minkä huomaa muun muassa isompien aseiden käyttämästä pinta-alasta näytöllä. Ongelmaan ei löydy ratkaisua pelin asetuksista, mutta pelin tiedostoista käsin on mahdollista suurentaa sitä.
Toisin kuin monessa muussa suuressa FPS-julkaisussa, Armassa ei ole minkäänlaista hahmokehitystä. Moninpeli on Bohemian osalta erittäin yksinkertaistettu, sillä tarjolla on vain muutamia skenaariota, joissa pelaajat pääsevät hyökkäämään ja puolustamaan erilaisia tehtäviä. Pelin omalta Steam Workshop -sivulta voi kuitenkin ladata erittäin monipuolisia tehtäviä, joita yhteisön jäsenet ovat voineet luoda pelin omalla editorilla. Yleensä tehtävissä pelaajat jaetaan kahteen tai vaihtoehtoisesti kolmeen joukkueeseen, joissa kummassakin on ryhmiä neljästä kahdeksaan ihmiselle. Ryhmien koko sekä joukkueiden määrä on kiinni skenaarion luojasta.
Moninpelissä on kuitenkin myös negatiiviset puolensa, joista suurin vaikuttaa olennaisesti mahdollisuuteen pelata toisia ihmisiä vastaan. Mikäli pelaaja laskee grafiikoitaan alhaisemmalle tasolle, alkaa peli poistaa kasvillisuutta kauempaa. Arma 2:n tavoin se ei kuitenkaan luonnollisesti poista ihmispelaajaa näkyvistä, jolloin esimerkiksi taktiseen käyttötarkoitukseen hankittu ghillie-puku jää täysin hyödyttömäksi kun kaikki kasvillisuus katoaa ympäriltä. Ongelmaa ei ole tekoälyn kanssa, sillä se ei pelaajaa pensaasta huomaa vaikka pelaajan asetukset olisivatkin alhaiset. Tekoäly ei kuitenkaan ole parhaimmasta päästä, vaan tosi monessa skenaariossa se tuntuu olevan joko aimbot-luokan tasolla tai vaihtoehtoisesti sen on erittäin vaikea päättää kummasta päästä asetta pitää kiinni. Pienellä temppuilulla editorissa, sekä fiksulla skriptaamisella voi tekoälystä kuitenkin askarrella oikein miellyttävän haasteellisen vihollisen.
Ominaisuuksissa ei säästelty
Arma 3 tuo pelisarjaan sitä, mitä Arma 2 ei pitänyt sisällään. Pikaisen kokeilun jälkeen voi huomata, että pelissä liikkumiseen on selvästi keskitetty huomiota. Liikkuminen on sulavampaa eikä ahtaissa tiloissa kömpiminen tunnu kankealta. Peliin on myös sisällytetty uusi asento-ominaisuus, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden valita asentonsa useasta eri vaihtoehdosta. Ominaisuus on erittäin hyödyllinen, jos esimerkiksi suojasi takaa ei näe kyykystä, mutta seisominen paljastaa liikaa hahmostasi. Kolmella perusasennolla: seisomisella, kyykyllä ja makaamisella on kaksi lisäasetusta nostaen tai laskien hahmon päätä. Se mahdollistaa myös sivuille nojaamisen tehokkaammin kuin perinteinen nojaaminen peleissä. Asentojen vaihtaminen ei välttämättä ole helpoimmasta ja luontevimmasta päästä, mutta kun sen hallitsee, alkaa kyseistä ominaisuutta kaipaamaan myös muihin peleihin.
Arma 2:ssa erittäin rasittavaksi osoittautunut repun käyttö on myös läpikäynyt suuria parannuksia. Tavaroiden siirtely maasta tai laatikosta reppuun onnistuu nyt huomattavasti helpommin, eikä pelaajan tarvitse jatkuvasti hakata pieniä nuolia. Toimiva vedä ja pudota mekanismi on myös käytössä, nopeuttaen tavaroiden nostamista ja pudottamista suuresti. Uusi systeemi on tuonut mukanaan myös mahdollisuuden muokata aseessa olevia lisävarusteita, kuten esimerkiksi tähtäintä sekä äänenvaimenninta. Aluksi tätä muutosta tuskin huomaa, sillä harva peli mahdollistaa tähtäimen vaihdon lennosta, mutta kun siihen tottuu alkaa huomaamattaan kantaa repussaan kolmesta viiteen erilaista tähtäintä, jotka parantavat aseen suorituskykyä erilaisissa tilanteissa.
Yksi suurimmista eroista Arma 2:een on vedenalainen sodankäynti. Vaikka ajoneuvopuolella ei ole käytössä kuin yksi neljän hengen sukellusvene, on pelaajilla mahdollisuus kaivaa sukelluskamat esille ja uida sotaan. Tarjolla on myös yksi vedenalaiseen sodankäyntiin tarkoitettu ase, josta ei pienen kaliiperinsa takia ole mitään hyötyä kuivalla maalla. Värikuula-aseillakin saa varmasti pahempaa tuhoa aikaan.
Fysiikkaa kehitellessä Bohemia on selvästi ajatellut aivan kaikkea. Luodit läpäisevät eri pintoja realistisesti aina autoista tiilitaloihin. Pienimmät kaliiperit hädin tuskin läpäisevät puuseiniä, kun taas suuremmasta päästä olevat luodit menevät jopa tiiliseinän läpi. Vedenalaiset fysiikat tuntuvat myös erittäin tarkoilta, eikä helikopterin konekiväärillä kalasteta kovin syvällä uivaa sotilasta.
Sisällön vajautta
Siinä missä Arma 3 voittaa ominaisuuksien suhteen, se häviää sisällön suhteen. Pelistä kyllä löytyy 270 neliökilometrin kokoinen Altis-kenttä, johon suuri osa kehitysajasta on todennäköisimmin uponnut, mutta panostus esimerkiksi ajoneuvopuolella on jäänyt vaillinaiseksi. Pelaajilla on mahdollisuus valita kahdesta taistelupanssarivaunusta, sekä kourallisesta muita panssaroituja ajoneuvoja joihin kuuluu muun muassa miehistönkuljetusvaunuja sekä rekkoja. Lentopuolella on enemmän vaihtoehtoja helikoptereiden kanssa, kun taas lentokoneita on tasan yksi kappale. Pelissä on kuitenkin manuaaliohjattu miehittämätön ilma-alus, jolla voi suorittaa turvallisia ylilentoja tiedustelumielessä, tai suorittaa täsmäiskuja ohjuksilla. Pienenä miinuksena mainittakoon yksinpeli, joka ei kokonaisuudessaan pelin julkaisuun ehtinyt. Yksinpelin ensimmäinen osa julkaistiin marraskuun alussa ilmaiseksi kaikille pelin omistajille. Bohemia Interactive on ilmoittanut julkaisevansa myös jatkossa muita ilmaisia sisältöjä peliin. Maksullista lisäsisältöä on myös tiedossa. Yksinpelistä sanottakoon vain sen verran tarinaa pilaamatta, ettei se pelimekaniikoiltaan eroa moninpelistä lainkaan, ja sitä pelatessa saattaisi hyvin luulla olevansa yksin missä tahansa moninpeli-skenaariossa.
Pelin yhteisö on kuitenkin edeltäjänsä tavoin erittäin aktiivinen. Useilta Arma-modisivustoilta löytyy jo satoja modeja jotka tuovat peliin kaikkea pienistä grafiikkamuutoksista aina taisteluhävittäjiin. Moninpeliin on kehitetty useat aikaisemmista Arma-peleistä tutut pelimuodot, kuten tunnettu Wasteland. Peli tukee myös Steamin Workshopia, jonne pelaajat voivat ladata itse luomiaan tehtäviä, sekä muuta sisältöä kuten aseita, grafiikoita tai vaikka kokonaisia kenttiä. Edeltäjästä tuttua Day Z -modia ei olla kehittämässä Arma 3:lle, sillä kehittäjät ovat työstäneet modista omaa peliä, jota ei ole siunattu aikataulusta myöhästymiseltä.
Yhteenveto
Kokonaisuudessaan Arma 3 on erittäin toimiva sotasimulaattori, joka saa vähemmän ylistystä kuin mitä se ansaitsee. Julkaisun mukana tulleet ongelmat olivat tietysti kuluttajan kannalta iso miinus, mutta suurin osa ongelmista korjattiin hyvin pian, eikä moni edes päässyt kokemaan niitä ongelmia, joista useat puhuvat. Tosin elämme nykyään aikaa, jona julkaisuongelmat alkavat olla markkinointiosastolle valttikortti myydä peliä, jossa oli vähemmän ongelmia kuin kilpailijassaan. Sillä saralla Arma 3 on selvästi yksi tämän vuoden voittajista. Edeltäjästään isoilla harppauksilla kehittynyt Arma 3 on peli, jota kehittäjät kehittivät lähinnä simulaatiopelien faneille, mutta jonka lopputulos on erittäin käyttäjäystävällinen myös vähemmän innokkaille pelaajille. Vaikka pelaaminen on suunnattu pääsääntöisesti hieman isommille ryhmille, on yhteisön kuin Bohemiankin luomista tehtävistä valittavana myös monia pienemmälle porukalle kohdistettuja tehtäviä. Editorinsa sekä helpon muokattavuutensa ansiosta peli tulee hyvin todennäköisesti elämään pitkän elämän jatkuvalla määrällä lisäsisältöä.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Iso liuta uusia ominaisuuksia + Graafisesti vaikuttava peli + Erittäin realistinen + Mahdollisuus ison skaalan peleihin + Vähemmän hakkereita kuin edeltäjässä + Monipuolinen editori, modattavuus sekä Steam Workshop | - Julkaisun lagiongelmat - Peli parhaimmillaan vain isossa porukassa - Rajalliset PVP-mahdollisuudet |
Arvosana: 9/10
MAINOS
MAINOS
1
11.11.2013 00:12
#1
Team: [AnVl]
11.11.2013 10:53
#2
Voisitte näihin PC:llä tehtyihin arvosteluihin laittaa esille sen koneen kokoonpanon, jolla arvostelu on tehty.
Nii ja kertoo asetukset millä pelaa sekä esim jotain keskiarvo fps kyseisil asetuksil.
11.11.2013 15:47
#3
Voisitte näihin PC:llä tehtyihin arvosteluihin laittaa esille sen koneen kokoonpanon, jolla arvostelu on tehty.
Ihan hyvä ajatus jatkoa ajatellen. Tämä arvostelu on suoritettu seuraavanlaisella kokoonpanolla:
Käyttöjärjestelmä: Windows 7 Ultimate 64-bit
Emolevy: Asus M5199X EVO
Prosessori: AMD FX-6200 3.8 GHz
Näytönohjain: Asus Radeon HD6950 1GB
Kovalevy: Kingston HyperX SSD 240GB
Muisti: Kingston HyperX DDR3 1600MHz 16GB
Äänikortti: Asus Xonar DX-XD 7.1
Tuo kokoonpano mahdollistaa noin 20-40 FPS medium-asetuksilla (riippuen pelattavan skenaarion optimoinnista). Korkeammilla grafiikoilla saa samoja lukuja mikäli pelattava skenaario on todellakin optimoitu hyvin. Mikäli skenaarion luoja on lätkinyt sadoittain esim. tekoälysotilaita kentälle, ei kannata odottaa kovinkaan isoja FPS lukuja. Pahimmillaan olen pelannut alle 10 FPS, kun kentällä oli saman aikaisesti noin 400 tekoälysotilasta ja -siviiliä.
11.11.2013 16:22
#4
Day Z -modia on portattu yli puolivuotta Arma 3:lle jo.
Alkaa olla jo varsin vakuuttava porttaus, itse lähinnä mukana olin alkutaipaleella. Kesän aikana tuli jättäydyttyä projektista, kun siellä muutama ylimääräinen oli säätämässä ja ainut tekijä oli MistaD.
http://zoombiesmod.com/index.php
Mutta tosiaan...
Arma 3 on tosiaan yksinkertaistanut joitakin asioita, jotta päässyt enemmän muidenkin pelaajien kuulolle. Silti idea on kuitenkin pitkälti pysyny samana, eli pelintekijä tuottaa pelimoottorin ja alustan, kun yhteisö tekee pelistä pelattavan (kartat, ajoneuvot, pelimodit jne.)
Mutta pitempiä puheita pitämättä, muutaman tunnin testaamisella se selviää. :)
11.11.2013 17:49
#5
Tosiaan itse pelihän on aivan loistava jos on tykännyt kakkosesta tai DayZ:sta, yksin vähä tylsä, mutta porukalla todella hauska peli ja pelattavaa kyllä riittää. Ansaitsee enemmän huomiota ja isomman pelaajayhteisön, todella aliarvostettu peli.
11.11.2013 18:00
#6
Onko tuo teidän kokoonpanon prosessori hintaansa nähden hyvä Armalle? Alkaa nykyinen jo vähän kyykkäämään välillä, onko jotain toista samaan hintaan ns. "parempaa"? Aina löytynyt AMD:n prosessorit mutta nyt ajatellu vaihtaa merkkiä ja oon vähän pudonnu kehityksen kyydistä :)
Tosiaan itse pelihän on aivan loistava jos on tykännyt kakkosesta tai DayZ:sta, yksin vähä tylsä, mutta porukalla todella hauska peli ja pelattavaa kyllä riittää. Ansaitsee enemmän huomiota ja isomman pelaajayhteisön, todella aliarvostettu peli.
Älä osta FX-6200 prosessoria. Ihan sontaa, tarkoituksena on hommata parempi lähiaikoina. Varmaan käännän takkia ja otan Intelin, riippuen mitä markkinoilla on tarjota ostohetkellä.
29.12.2013 23:56
#7
Arma III irtoaa tällä hetkellä 22,90 eurolla Steamiin täältä: http://pelirohmu.fi/arma-iii
1