Laitteistovaatimukset Käyttöjärjestelmä: Windows 7 / Vista / Vista64 / XP Prosessori: Pentium 4 3.0GHz Muisti: 1 GB XP:lle / 2GB Vistalle/Win7:lle Näytönohjain: DirectX 9 -yhteensopiva (128 MB) ja Shader model 2.0:lla varustettu kortti. ATI X800, NVidia 6600 tai parempi Kiintolevy: Vähintään 7.5 GB vapaata tilaa Äänikortti: DirectX 9.0c -yhteensopiva Internet: Laajakaistayhteys Testilaitteisto: Käyttöjärjestelmä: Microsoft Windows Vista Prosessori: Intel Core 2 Duo E8500 Muisti: 3 GB Näytönohjain: Nvidia GeForce 8800 GTS (640MB) Emolevy: Asus P5Q-VM mATX |
Valven viime vuonna hyvin menestynyt zombiräime sai uuden osan jo näin varhain. Ilmaantuisipa Freemanin seikkailuille jatkoja yhtä tasaisin väliajoin. HL2 episode 3 on ollut pitkään työn alla ilman minkäänlaisia julkisia pelikuvamateriaaleja, pelillisiä tietoja tai hehkutuksia julkaisuajankohdasta. Elvymme siis kuolleiden parissa vieläkin, joista iloa irtoaa toivon mukaan riittämiin.
Ryhmä pelin ensimmäisen osan faneja perustivat boikotin jatko-osaa vastaan sen jälkeen, kun L4D2:lle annettiin virallinen julkaisupäivä. Kymmenistä tuhansista jäsenistä koostuvalla boikotilla oli ajatuksena se, että sarjan seuraava peli julkaistaan liian nopeasti ja pahimmassa tapauksessa ykkösosa lähtisi kokonaan peliyhtiön tuettujen pelien listalta. Näin ei kuitenkaan käynyt, originaali sai peräti kaksi merkittävää päivitystä. Boikottikin purettiin lopulta.
Yhteisössä oli pelko että Left 4 Dead 2 olisi vain sama peli uusilla kuorilla. Näin ei kuitenkaan ole. Kokonaan uuden pelin julkaiseminen tuntuu perustellulta, vanhan pelin täydentäminen DLC-roskilla ei olisi sama asia. Arvostelijamme lähti ottamaan selville ansaitseeko L4D2 paikkansa isoveljensä vieressä.
Yleistä
Left 4 Dead 2:n graafinen ilme on kaunista katseltavaa niin hahmoissa kuin maisemissakin. Myös soundipuolella on onnistuttu; aseet kuulostavat hyviltä, ääninäyttely on ok, kenttien äänimaailma toimii, musiikkia sietää ja siitä voi jopa pitää hyvänä päivänä.
Kampanjat ovat odotettua parempia. L4D:n pimeät kaupunkikentät jäävät jalkoihin kun L4D2 ryöpyttää näytölle rankkasateita, vuoristoratoja ja suomaastoja. Kentät eroavat mukavasti toisistaan. Mieleenpainuvin kampanja on ehdottomasti Hard Rain, jossa upeat säätilaefektit nostavat pelatessa tunnelman pilviin. Enää ei myöskään tarvitse katsella samoja saastuneiden laumoja, sillä niiden joukosta löytyy joskus tavallisista poikkeavia otuksia, joista jotkin omaavat monenlaisia erikoiskykyjä. Kampanjoissa riittää siis mukavasti vaihtelua kun esimerkiksi Swamp Feverissa Klonkun serkut iskevät näppärästi mutaa pelaajan naamalle.
Peli ei vaikuta liian vaikealta: kuoleman sattuessa vika löytyy yleensä tuolin ja näytön välistä tai toilailevista tiimikavereista. Jos löydät itsesi satojen zombien saartamana, ei muuta kuin parantamaan taktiikoita ja yrittämään uudestaan. Haasteet ovat tiukkoja, mutta niiden suorittamisen jälkeen jää hyvä jälkifiilis. Pelattavuus on PC:llä toteutettu hyvin, kontrolleissa ei ole valittamista.
Aseet ja varusteet
Aseita jatko-osaan on lisätty reilusti, uusia pistooleja ja kranaatinheittimiä myöten. Nyt on varaa valita minkä haulikon tai kiväärin ottaa matkaan. Aseisiin on saatavilla myös erilaisia päivityksiä, joiden avulla voidaan vaikkapa räjäytellä tai sytyttää vihollisia tuleen. Erityisesti lähitaisteluaseet vievät huomion. Ne voidaan lähes milloin tahansa vaihtaa käyttöön pistoolien tilalle, sillä kentiltä löytyy ties mitä kivaa; paistinpannuja, miekkoja ja jopa moottorisahoja. Lähitaisteluaseiden antamat iskut eivät vain vaurioita vastuksia, vaan tuntuvat oikeasti aidoilta, ruumiinosat irtoavat ja isommalla astalolla saa useamman rivizombin maahan yhdellä iskulla. Kun moottorisahan ensikerran pöräyttää päälle ja ryntää zombilauman keskelle, nousee hymy naamalle ruumiinosien lennellessä. Lisäksi esinevalikoimaa on laajennettu muun muassa heitettävällä boomerinoksennuksella ja defibrillaattoreilla. Laajemman asevalikoiman ansiosta ei pelaaminen ole enää niin yksitoikkoista kuin L4D:ssä. Selviytyneenä on paljon hauskempaa pelata kuin ennen ja saastuneiden puoli ei enää ole pelin ainoa viehätys.
Matchmaking
L4D:stä tuttua matchmaking-järjestelmää on helppoa ja nopeaa käyttää: valitaan ensin pelitila, halutessa kampanja, vaikeustaso sekä valinta lobbyn ja suoraan peliin hyppäämisen väliltä. Automaattisella serverinhaulla ei kuitenkaan pääse itse valitsemaan serveriä muiden PC-pelien tapaan, vaan sellainen täytyy tarvittaessa avata konsolin kautta. Erityisesti 4vs4-pelien haussa päätyy helposti yli 200-pingisiin servereihin, koska dediservuja ei vielä ole paljoa pystyssä. Omahosti tuntuukin yleensä olevan paras vaihtoehto kaistan riittäessä. Peliseuraa kannattaa ensisijaisesti etsiä kaverien tai Steam-ryhmien kautta.
Pelimuodot
Tavalliset co-op-pelit vaikuttavat ihan hyviltä jopa monien random-pelaajien kanssa, sillä peli ei ole kilpailuhenkistä ja pelaajat tajuavat pitää toisistaan huolta. Tilanne on kuitenkin erilainen versus- ja scavenge-peleissä. Vaikka kaikki älyäisivät, missä vaiheessa versus-pelin roundi parhaillaan on, yhteistyö loppuu siihen kun joku lähtee edelle leikkimään yksinäistä sutta. Ennen pitkää käy vaikkapa niin, että Jockey vie hänet pidemmälle eikä kumppaneilla ole mahdollisuutta pelastaa häntä ennen kuin he ovat raivanneet tien zombilauman läpi. Joukkueiden taitotaso vaihtelee rajusti, ja jos joukkueesi hallitsee peliä, vastustajat eivät kauan serverillä pyöri. Onneksi useimmiten heidän tilalleen kuitenkin liittyy uusia yrittäjiä.
Uusista pelimuodoista Scavenge on keräilypeli, jossa on tavoitteena poimia kanistereita eri puolilta kenttää ja toimittaa mahdollisimman monta haluttuun kohteeseen kuten autoon. Pelimuoto on mielenkiintoinen ja jälleen yhteistyö on kultaa. Toinen uusi pelimuoto on realismitila. Siinä pelataan normaalisti kampanjaa, mutta omien pelurien ääriviivat eivät enää näy seinien läpi. Näin pelaajat ovat pakotettu pitämään tarkemmin silmällä toistensa touhuja ja tuntuu paremmin siltä, että ollaan fyysisesti kentällä eikä kotona naputtelemassa hiirtä. Vaikkei tila tuo paljon muutoksia normikampanjoihin nähden, kelpaa tämä pelattavaksi tunnelmaa kaipaaville pelaajille. Realismia on yleensä mukava mättää myös random-pelaajien kanssa, sillä useimmat heistä tietävät, minkä pelimoodin ovat valinneet.
Saastuneet
Saastuneilla on hauskaa pelata sekä versus- että scavenge-pelimuodoilla, vaikka itsemurhahyökkäysyritykset tuntuvat joskus turhauttavilta. Onneksi mukaan saatiin kolme uutta pääluokkaa, joten selviytyjillä on enemmän vaaroja varottavina. Ensimmäisen osan hirviötaktiikat menevät uusiksi, sillä uudet hirviötyyppit tuovat reilusti lisää taktiikkavaihtoehtoja. Kaverien kanssa saastuneilla pelaaminen on helpompaa, sillä yhdessä taktikointi täyttää tavoitteet paremmin. Oma kaveripiiri, mikrofonin käyttö ja team versus/scavenge -haun hyödyntäminen on merkittäväksi eduksi, näin saadaan joka illalle parhaat pelisessiot. Left 4 Dead 2 on isoveljensä kanssa myös lanipelien ehdotonta eliittiä.
Monet versus-tilaa pelanneet pelaajat ovat tottuneet saastuneilla erittäin tuttuun jakoon; yksi kielellään hirttävä Smoker, yksi oksennusta levittävä Boomer ja pari petollisesti hyppivää Hunteria. Pelissä nähdään kaikki originaalipelistä tutut päähirmut, uusien tuttavuuksien lisäksi. Splitter pystyy sylkemään happoa tukkien selviytyjien reitin, Jockey hyppii ratsastamaan uhrin päässä ohjaten hänet haluttuun suuntaan ja Charger on astetta heikompi Tankki, jolla on kyky rynniä keilapallomaisesti ja takertua kivuliaasti selviytyjiin.
Yhteenveto
Left 4 Dead 2 vaikuttaa todella hienolta ja runsaaseen sisältöön on panostettu. Ensimmäiseen osaan ei ole paluuta. Billin, Zoeyn, Francisin ja Louisin seikkailut tullaan kuitenkin varmasti muistamaan jatkossakin.
Valve on onnistunut taiteilemaan tällekin vuodelle jälleen kerran komean pelin. Pelattavaa on paljon ja sisältöön on panostettu eikä isoja, negatiivisen puolelle kallistuvia asioita juuri ole. Jos vielä hyvää seuraa löytää, ei peli-ilta paremmaksi voi muuttua.
Plussat [+] + Kattava ase- ja varustearsenaali + Melee-aseissa on tuntumaa + Kampanjat + Uudet saastuneet + Tunnelma + Kavereiden kanssa on mukavaa pelata... | Miinukset [-] - ...mutta random-seura on usein toivotonta porukkaa - Ei kunnollista serverilistaa - Ensimmäinen osa jää pimentoon |
Kokonaisarvosana: 9/10
MAINOS
MAINOS
1
Team: =BFP=
23.11.2009 22:33
#1
L4D 2 on tosiaankin onnistunut. Campaignit ovat kyllä onnistuneita ja varsinkin se Hard Rain oli hieno. Kun ensimmäinen myrsky alkoi, tiesin että sitä kannatti odottaa. Ei ainakaan heti tule mieleen hienompaa sadetta mitä on tullut peleissä nähtyä. Dead Center oli hyvä, mutta kauppakeskus oli saanut olla ehkä hieman näyttävämpi. Asekaupalle tuli hymähdettyä ja hymähdin varsinkin asekaupan janoiselle omistajalle. Swamp fever oli melko tavanomainen, Dark Carnival erittäin hyvä (tuttu puutarhatonttu ep. 2:sta), Hard Rainista jo tuossa puhuinkin. The Parishin finaali oli mukava yllätys.
Melee-aseet ovat hyvä uudistus mutta ne tuntuvat moninpelissä hieman lagisilta. Äänet voivat hävitä syntyneistä iskuista ja isku saattaa rekisteröityä yllättävän myöhään. Näitä esiintyy satunnaisesti. Omaksi suosiksi nousi vanhan kunnon sorkkarauta.
Versus on hypännyt kaksi kertaa parempaan suuntaan. Valve on onnistunut uusissa SI:ssä erinomaisesti, sillä jo vähänkin pystyvällä tiimillä saa tuhoa aikaan. Kovin monta kertaa ei olla päästetty tiimin kanssa survivoreja saferoomiin. Itse pidän varsinkin Chargerista sillä uusia parempia paikkoja syöksyä survivorejen kimppuun on hauska etsiä. Parhaimmillaan Charger palkitaan kolmella instant-killillä. Jockeyllä taas täytyy odotta sopivaa tilaisuutta. Joskus sen hyökkäyksestä ei ole yhtään hyötyä, kun taas joskus (Swamp Feverissä) pääsin viemään Rochellen suoraan alkuun. Spitter taas on joissain kohdissa perhanan ärsyttävä. Siinähän yrität elvyttää tiimikaveria kun läheiseltä sillalta syljetään happoa.
Scavenge menee myös hienosti, ja menee varsinkin silloin kun on vain vähän aikaa. Hyvän tiimin kanssa (varsinkin jos molemmat ovat tasaisia) pelaaminen on todella mukavaa. Ikävä kyllä, monta kertaa on tullut todistettua sooloilevia idiootteja jotka sitten mongertavat jotan mikkiin venäjäksi.
Realismia en ole koittanut ja muut pelimuodot ovat melko samanlaisia kuin tuossa vanhassakin Leftiksessä. Survival menee kyllä pienissä erissä.
Saa nähdä mitä Valve keksii. Varmaa on että DLC:tä on tulossa ja epäilyt ovatkin kallistuneet kampanjoissa monesti kuultuihin muusikkoihin. Lisäksi toivoisin että vanhat survivorit tekevät jossain kampanjassa comebackin.
No, sitä odotellessa voin sentään mennä pelaamaan versusta.
Arvosanaksi nousee itselleni 9+. Server searchingista miinusta, sekä noista kuuluisista Random pelaajista jotka jo tuossa arvostelussa mainittiinkin.
Tuli näemmä tarinoitua.
23.11.2009 23:00
#2
Ainoa mikä pisti silmään oli tuo vaadittava proressori. Minimivaatimus on 3,0 ghz P4:sta ja C2D 2,4 ghz prosessoria suositellaan prosessoriksi. Kaverilla kun on juuri tuo ja pyörii ja oikein mukavasti.
Olen itse ollut lähestulkoon aina suositusvaatimusten perässä, mutta muokkasin sinne tilalle minimivaatimukset. Eipä siellä ole eroja lukuunottamatta prosessorin lisäksi näytönohjainta, kevyt kuten edeltäjänsäkin.
24.11.2009 07:08
#3
Kuitenkin pakko agreed:
Hyvään peliseuraan tarvii lähes poikkeuksetta toisia suomalaisia tai kavereita.
24.11.2009 08:19
#4
24.11.2009 10:11
#5
24.11.2009 11:50
#6
Ei kai se muuten pelin vika ole, että random-peliseura ei ole useinkaan sopivaa? Mielestäni pelin tekijöillä on aika vähäiset vaikutusmahdollisuudet siihen millaiset ihmiset tätä peliä pelaavat, joten en sakottaisi peliä siitä.
24.11.2009 12:32
#7
Perinteisen serverilistan saa auki kirjoittamalla consoleen "openserverbrowser"
24.11.2009 16:09
#8
Plussia on niin paljon, etten jaksa kirjata mutta miinuksena selviytyjä bottien onneton tekoäly, missä on menty takapakkia L4D1:een verrattuna. Pelatkaamme siis oikeitten ihmisten kanssa.
Perinteisen serverilistan saa auki kirjoittamalla consoleen "openserverbrowser"
MITÄ?! voi itku jos on botit menny surkeemmiks vielä.. yköses ne oli sietämättömän idiootteja.. (jäävät tapettaviksi välillä) esim splitscreenillä otti pahasti botit pattiin kun eivät osanneet.. ja jos vielä huonommaksi.. Siispä pc:llä kunno multiplaytä ni jo taitaa tulla jouluks loistopeli.
24.11.2009 16:57
#9
Toimiiks tää iha normaalisti lanis? ykkösen kans oli vitun kovaa säätöö...
Ainakin ykkösellä toimi itselläni lanikäyttö hyvin assyilla.
Taas on suomennokset huipussaan...
Ei kai se muuten pelin vika ole, että random-peliseura ei ole useinkaan sopivaa? Mielestäni pelin tekijöillä on aika vähäiset vaikutusmahdollisuudet siihen millaiset ihmiset tätä peliä pelaavat, joten en sakottaisi peliä siitä.
En ole missään maininnutkaan, että se olisi pelin vika. Oli vika missä tahansa, pelissä näkyy silti, joita ei kaikki osaa välttämättä aavistaakaan.
27.11.2009 21:36
#10
Ensimmäistä osaa en ole ikinä pelannut, mutta tämä toinen herätti mielenkiinnon ja peli on nyt testattu ja loistavaksi todettu.
Team: SJK
09.12.2009 16:00
#11
Aika outo toi että 3Ghz-prossu, mutta näyttiksellä ei tarvi olla kuin 128mt ja shader 2.0?
Täytyy kuitenkin muistaa et Pentium 4 on astetta vanhempi ja hitaampi prosessori ja esim. joku amd:n athlon 2,4ghz pieksee sen helposti. Tuo pentium 4 tuntuu seikkailevan kaikissa järjestelmävaatimuksissa.
Team: [nB]
19.01.2010 16:58
#12
13.03.2010 23:52
#13
Juu, samaa mieltä. Hyvään porukkaan tarvitaan suomalaisia osaavia pelaajia tai kavereita (osaavia toki) :)
Btw, Hyvä arvostelu kaikenkaikkiaan! 8)
27.10.2010 02:28
#14
- Ei kunnollista serverilistaa
Kui kaikki mollaa servu listaa valve peleis o paras servu lista ja jos ei tykkää left 4 dead:i servu listast voi ne servut saad näkyvii consolen avul samallai ko tf2:ses tai cs:s
1